En vecka har gått och vi har hunnit smälta alla intryck från två intensiva och intressanta dagar på tech- och marketingeventet NextM. Jag siktade in mig på utbudet av VR och de talare som behandlade ämnet och fick bl a svar på frågan: vad är egentligen fördelarna med VR, AR och Mixed Reality?
- Du får en emotionell respons av utövaren! Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN, förklarade hur de använder VR för redaktionell storytelling. Han menar att läsaren (eller i detta fall, användaren) kommer närmare och blir en del av historien, vilket ofta framkallar mer känslor. DN har som mål att utveckla sitt visuella och digitala berättande och därmed utmana dagens tillvägagångssätt. De gör även en satsning på en kommersiell plattform där VR används för att berätta en historia bakom ett varumärke, till exempel hur arbetet ser ut på ett kaffeplantage för en kaffeproducent. Jönsson menar även att VR, AR, MR och 360-video kommer att kombineras framöver för att skapa nya upplevelser.
- Det leder till action! I och med att VR är just emotionellt och engagerande leder upplevelsen lättare till handling. Molly Dewolf Swenson, CMO på Oscarsnominerade VR-företaget RYOT (del av Huffington Post), berättade om företagets framgångshistoria. De producerade 50 (!) VR-filmer under sitt första halvår, då främst dokumentärer med humanitär edge. Syftet med RYOTs material är att få tittaren att bli engagerad och agera på ett eller annat sätt, oavsett om det innebär att hen skriver på en namninsamling, donerar pengar eller volontärarbetar. RYOT började med att göra VR-film kostnadsfritt för olika välgörenhetsorganisationer, dels för att få arbeta med det de ville göra, men även för att nå ut och synas. Företag idag vill ju aktivt göra bra saker och även visa upp detta för konsumenten. Då är VR en utmärkt kanal, menar Swenson.
- AR/VR skapar en känsla av exklusivitet! En trend är att använda sig av Augmented Reality för att förstärka upplevelser, till exempel att läsare av en tidning ska kunna få unikt behind the scenes- eller extramaterial genom att scanna omslaget eller ett reportage i tidningen med sin mobil. Bl a har RYOT använt sig av tekniken för ett ELLE-omslag. Ali Zareiee från Adapa360 och Jo Jørgen Stordal från Pointmedia lyfte också exemplet med exklusivt backstage-content på exempelvis konserter som inte alla har tillgång till. Genom upplevelsen vill människor dela med sig till andra och därmed sker marknadsföringen automatiskt.
- Det är kostnadseffektivt! Zareiee och Stordal lyfte också möjligheterna med mixed reality och holografi och hur det med fördel kan användas inom sjukvården eller i skolan. De menar att MR gör många arbetsuppgifter mycket kostnadseffektiva i och med att allt kan testas innan det faktiskt genomförs. Kunder kan exempelvis pröva hur en möbel ser ut i deras hem innan de köper den. De spår att detta kommer bli ett krav från konsumenterna inom främst e-handel. Metoden är såklart även applicerbar inom arkitektur och byggindustrin. Simulering är framtiden. Genom den kan vi lära, få erfarenhet och öva, menade föreläsarna.
- Det är bara sjukt underhållande! I Googles NextM-monter fick vi prova på att måla i 3D med Tilt Brush och jag testade VR-skidåkning hos Pointmedia och HoloLens i AOL:s monter. Jag är såld!
Och den allmänna slutsatsen kring VR som alla NextM-talare enades om var att VR inte är framtiden. Det är nu.

Johanna Åkerström är praktikant på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.