Vi befinner oss mitt i sportlovstider och i södra Sverige är det allt annat än vackert vinterväder nu. Så jag antar att jag inte är ensam om att drömma mig iväg till sommaren och fundera över årets semester och över resetrender. Vart ska man åka? Vad är hett? Och kan man lita på sommarväder hemma i år? Att resa är faktiskt ett av svenskarnas största intressen. Det har för många blivit en självklarhet att resa iväg minst en gång om året. Under 2016 reste två tredjedelar av svenskarna utomlands på semester enligt Orvesto. En undersökning från Yougov visar samtidigt att endast 46 % av oss tar ut alla semesterdagar varje år. Med detta hamnar vi långt efter länder som Tyskland och Storbritannien där över 70 % utnyttjar alla sina semesterdagar.
Våra kollegor på Mindshare Worldwide har tagit fram en rapport om globala trender inom resande och nedan hittar ni ett smakprov på tre stora resetrender just nu.
Eye of the beholder
Att välja resmål efter att man sett en TV-serie eller film som utspelar sig på destinationen har blivit ett globalt fenomen. 1 av 5 säger sig ha valt att resa till en plats just för att man sett platsen i en TV-serie. Detta har bl.a. Oslos officiella turistorganisation förstått. De har tagit fram en guide för alla inbitna Skam-fans därute som vill besöka Hartvig Nissens gymnasieskola eller någon av de andra inspelningsplatserna som figurerar i serien. Just skolan har blivit ett så populärt besöksmål att ledningen flera gånger fått sparka ut närgångna turister.
- Tips: Visa upp det annorlunda och unika och knyt gärna an till populärkulturen för att locka besökare.
Blended travel & …like a local
Numera nöjer vi oss inte med att resa för resandets skull. Resandet får fler syften och vi vill maximera varje stund under resan för att känna oss nöjda vid hemresan. Hälsomedvetenheten följer med oss även på semestern och var fjärde svensk är intresserad av att åka på träningsresor. Detta är inget nytt. Så gott som alla svenska charterbolag erbjuder nu träningsresor och det är inte sällan man lockar med kända profiler som tränare. Samtidigt väljer allt fler affärsresenärer att kombinera jobbresan med privata syften. Att förlänga sin affärsresa för att hinna med lite egen semester är ofta förekommande. Faktum är att gränsen mellan affärsresande och fritidsresande blir allt suddigare. “Bleisure-resor” sägs stå för 7 % av alla affärsresor globalt. Denna trend stärks även av att vi gärna reser utanför traditionella semestertider, för att kunna ta del av den lokala kulturen och inte trängas med turister under högsäsong. Att få en så autentisk upplevelse av en destination som möjligt är viktigt och det finns t.o.m. företag som säljer biljetter till indiska bröllop.
- Tips: Uppmuntra affärsresenärer till längre vistelser genom specialerbjudanden, särskilt utanför traditionella semestertider.
The world is my playground
Researrangörer försöker nu göra de lite tråkigare bitarna av resandet mindre tidskrävande och samtidigt mer lustfyllda, dvs. reseplaneringen, bokningen och själva transporten. För de resenärer som vill slippa planeringen helt och hållet finns nu flera bolag som planerar överraskningsresor, t.ex. amerikanska Pack Up + Go. Det enda man själv behöver göra är att ange vilka datum man kan tänka sig resa och vilken budget man har. Sen är det bara att packa väskan (du får packlista!) och åka. Det kallar jag service!
- Tips: Se till att både inspirera och förenkla för resenärerna. Hjälp till med urvalet av resmål genom att ha bokningssystem där kunden kan fylla i sin budget, önskade resedatum, resmålspreferenser, m.m. för att endast få fram de resor som uppfyller kriterierna.
På många sätt ligger svensk reseindustri långt fram, t.ex. då man tidigt på allvar flyttade över köpprocessen till digitala kanaler. Men känslan är ändå att svenska researrangörer inte fullt ut utnyttjar den potential som finns i att resenärer nu önskar tjänster som förenklar eller lyfter upplevelsen en nivå. Unika äventyr is the shit! När får vi se en svensk researrangör som specialiserar sig på överraskningsresor? Jag tror att vi kommer få se helt nya aktörer poppa upp på den svenska marknaden som kan tillgodose nya behov.
För mer info, vänligen kontakta:

Karin Olsson
Manager Insights
0707-86 87 20
Karin jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.