Nya intressanta Google-nyheter gifter sök med YouTube.
Bakgrund:
Google tillåter numera annonsörer att använda Googles sökhistorikdata för att nå användare på YouTube. Denna uppdatering kommer som en del av Googles bredare planer där de vill utveckla nya molnbaserade marknadsföringslösningar som levererar annonser på ett mer relevant och användbart sätt. Samtidigt ska annonsören få en mer detaljerad och meningsfull rapportering i ett cross device-landskap som ständigt blir mer komplext.
Hur funkar det?:
Användningen av sökdata utanför sökannonseringserbjudanden har tidigare varit begränsad. Genom att nu införa sökinriktning på YouTube, öppnar Google upp möjligheten för en datadriven och mer exakt styrning. Till exempel, om en användare söker efter flyg på Google, kan annonsören nå dem på YouTube med en relevant reseannons. Dessutom kan annonsören via Googles Customer Match-teknik, som redan finns för sök och Gmail, överföra kunddata och sedan använda den för att rikta sig mot redan värdefulla kunder på YouTube.
Sammanfattningsvis:
Dessa uppdateringar är ett smart drag av Google då det gynnar både annonsörer och användare. Annonsörer kommer kunna utnyttja en tillförlitligare styrningsfunktion och användarna kommer få ta del av mer relevanta och intressanta annonser. Googles satsning tyder på en vision där investeringar i data stärker ROI för deras egna produkter och för annonsörernas. Det ska bli intressant att följa denna utveckling under året.

Kristofer Berglin
Social Account Manager
08-4631787
Kristofer jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.