Syntolkning av bild: Blond kvinna med mörka runda glasögon och röda läppar och naglar.
I Europa estimerar man att det idag finns över 30 miljoner blinda eller synskadade, människor som möter en värld där vikten av det visuella ökar för varje vecka som går. Emojis, infographics och Instagram är bara tre exempel på sätt där vi idag kommunicerar mer visuellt än tidigare, både som varumärken och med varandra, tre exempel som för synskadade också kan vara helt hopplösa att använda och ”läsa av”.
För varumärken och marknadsförare kan det bli både pinsamt och smärtsamt att ignorera den synskadade gruppen. Streamingtjänster som HBO får allt mer kritik för att man inte anpassar sin tjänst för att fungera för synskadade. T ex saknar HBO-dokumentären Dark Light: The Art of Blind Photographers helt syntolkning (dvs ett ljudspår som beskriver det tittare upplever).
Det behöver inte vara svårt att göra sitt content eller varumärke tillgängligt även för synskadade. Digitaliseringen innebär att vi kan skapa kompletterande lager med information. Netflix erbjuder idag allt fler filmer och serier med just syntolkning. Facebook har t ex lanserat en tjänst som med hjälp av AI omvandlar innehållet i dina bilder till ett ljudspår.
När den prisbelönta dokumentärfilmen Notes on Blindness (baserad på den verkliga historien om John Hull som i vuxen ålder förlorade synen) hade premiär fanns det totalt fyra olika soundtracks för synskadade och blinda att välja mellan. Appen MovieReading gör det dessutom möjligt för synskadade att via sin Smartphone få en syntolkning i biografsalongen.
När jag hade förmånen att träffa skaparna av Notes on Blindness på ett seminarium i London, blev jag varse en bredare innebörd av begreppet relevans. Varumärken och content kan och behöver bli betydelsefulla på långt fler sätt än de vi oftast planerar för idag. Från att bara tänka ”rätt budskap till rätt person” till att identifiera en djupare relevans i form av rollen för ditt varumärke i olika människors liv och i samhället i stort.
Jag tänker att jag ska ta ett första litet steg på denna potentiellt relativt långa resa genom att göra detta blogginlägg lite enklare för synskadade att ta del av genom att också erbjuda en audio-version.
För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Vahlne
Director Strategy
08-55 90 58 79
Jonas Vahlne jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.