Idag spenderar vi fem gånger mer tid på video än på statiskt innehåll på både Facebook och Instagram. Helt klart fångar rörligt material vår uppmärksamhet och engagerar oss. Nu lanseras därför två nyheter från Instagram där live-video är i fokus och Instagrammare får möjlighet att skicka kortlivade bilder och film till sina följare.
Instagram fortsätter att närma sig Snapchat. Redan när Instagram Stories tidigare i år lanserades var det en tydligt att de ville efterlikna Snapchat och flörta med deras användare. Nu fortsätter Instagram att utmana genom att göra det möjligt för användarna att skicka bilder och filmer direkt till sina följare eller till grupper. Precis som på Snapchat försvinner bilden eller filmen när mottagaren tittat på den.
På Instagram Stories kan du sända live-video. Intresset kring Facebook Live har varit stort sedan det lanserades i augusti tidigare i år. Fördelarna är många; det engagerar, det är oförutsägbart och man kan interagera i realtid. Användarna tittar hela tio gånger längre på livesändningar. Därför lanseras nu även möjligheten att sända live på Instagram. Skillnaden när du sänder live med Instagram Stories är att filmen är kortlivad och försvinner när du sänt klart. Live är ett spännande fenomen som nu gör det möjligt för vem som helst att vara sitt eget mediehus.
Frågan jag ställer mig är om Snapchat kommer att slå tillbaka? Kanske är det så att vi inom en snar framtid även sänder live med Snapchat? Något måste de nog göra innan de ser sig helt omsprungna av Instagram.

Karolina Berg är praktikant på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.