Vad kan vi lära oss av projekt med självkörande fordon? På innovationskonferensen NextM i mars fick vi veta mer om ämnet då Brad Templeton, utvecklare av Googles förarlösa bilar, föreläste om utvecklingen.
Han ställde bl. a frågan om dagens biltillverkare kommer att finnas kvar. För i den utveckling vi nu ser, där självkörande bilar testas, är bilden inte helt tydlig: Är det en bil med dator vi pratar om eller är det en dator med hjul? Templeton menar i alla fall att det inte är konstruktörer som är viktigast, utan programmerare.
Varför vill vi ha bilar som kan köra själv? Det är lätt att tro att det bara handlar om säkerhet, men det är också positivt för miljön och kommer att förändra infrastrukturer, tror Templeton. Vi kommer att omvandla parkeringsplatser till parker och grönområden och får i genomsnitt en timme per dag att ägna åt annat än att köra bil (kanske tid för mediekonsumtion?). Nedan kan du se en intervju med Templeton från NextM.
Volvo är ledande i den förarlösa utvecklingen, och det är inte bara för att de har den senaste tekniken. Det projekt man driver i frågan, Drive Me, ligger i framkant då det involverar flertalet intressenter i samhället och därför ska leda till snabbare integrering i våra liv. Under NextM talade Erik Coeling, teknisk chef för självkörande bilar och aktiv säkerhet på Volvo Cars, om projektet.
Volvo har fokuserat på de stora hinder man måste komma över, t ex att bilen själv måste hantera alla tänkbara situationer, att planera för ett värsta scenario där föraren inte kan ta över och att bilen själv tryggt och säkert stannar och parkerar. Erik menar att det är svårt att göra en bil som kör sig själv till 90 % och oerhört komplicerat att gå från 90 till 99,9%.
Hur väljer nu Volvo att gå vidare med Drive Me? Jo, på ett sätt som jag tycker är oerhört spännande. Learning by doing. Volvo kommer under 2017 att släppa loss 100 Volvo XC90 i Göteborg. Här finns ingen tveksamhet om att bästa sättet att lära sig är att testa på riktigt. 100 familjer kommer att väljas ut, de leasar en XC90 med senaste tekniken för att kunna köra själv. För Volvo är kundernas beteende ett av de viktigaste resultaten i projektet. Vad vill de vuxna i familjen göra med tiden som frigörs när de blir körda? Vad blir de irriterade på? Vågar de lita på hur bilen beter sig i trafiken? Och mycket mer…
Att få höra om denna avancerade utveckling är väldigt inspirerande, och jag undrar hur lång tid det kan dröja innan jag själv får testa på detta. Jag funderar också redan nu på vad jag själv ska göra av den tid jag skulle få över. Ska jag bara ta det lugnt, dricka en kaffe, eller vad kommer jag att hinna och vilja göra? Kommer jag att känna mig trygg med bilen, eller rättare sagt datorn?
Sedan tycker jag att vi ska våga vara lika modiga som Volvo i Drive Me-projektet. När vi vill lära oss vad som fungerar – testa på riktigt, i så full skala som möjligt. Erik sa det själv när jag pratade med honom:
– Ni som jobbar med reklam, för er borde det väl vara det naturligaste i världen att testa vilken reklam som fungerar, hela tiden!

Erik Söderberg är Senior Consultant Business Planning på Mindshare. Mindshare är en mediebyrå som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.