När vårt uppmärksamhetsspann minskar och ad blocking ökar spår vissa att vi går mot undergången för digital marknadsföring som den ser ut idag. Enligt medieplattformen Unruly består räddningen av att sluta avbryta konsumentens vardag och istället skapa så bra innehåll att du blir insläppt frivilligt. Under en breakout-session på innovationskonferensen NextM presenterade Unrulys Dan Best sju steg för att bryta genom bruset och inte stryka med i The Adpocalypse.
- Tala klarspråk
Mottagaren ska direkt veta vad kommunikationen syftar till. Ett föredöme är välgörenhetsorganisationerna, där budskapet alltid är tydligt: skänk pengar!
- Äkthet = trovärdighet
Konsumenter känner snabbt av om det du säger inte kommer från hjärtat. Med andra ord – var dig själv!
- Skapa ett emotionellt band med din publik
Att nå din mottagare via känslolivet har positiv inverkan på alla viktiga mätvärden.
- Rätt budskap till rätt person
Kommunikation kring ämnen som är nära mottagaren blir genast mer mottaglig. Programmatiska köp ger goda förutsättningar för att lyckas med just detta.
- Mobilt är ett måste
Att kommunikationen kommer till sin rätt även på en liten skärm i olika omgivningar blir avgörande då en stor del av trafiken på sociala plattformar är mobil.
- Sharing is caring
Uppmuntra och möjliggör för mottagaren att dela med sig av innehållet. Får du en video skickad från någon du litar på blir du mycket mer mottaglig för budskapet.
- Testa dig fram och var agil
Med snabba ryck i den digitala världen finns det inget riktigt facit för vad som kommer fungera. Håll ögonen extra öppna under de tre första dagarna – det är då nästan allt händer i delningsväg!
Lycka till i undvikandet av The Adpocalypse!

Anders Liljegren är just nu mycket uppskattad praktikant på mediebyrån Mindshare. Annars går han utbildningen Marknadskommunikation och IT på Stockholms Universitet.