Med start i fredags, den 19:e februari, har Google börjat rulla ut en global uppdatering för det sponsrade sökresultatets utseende på kommersiella sökningar. Konsekvensen blir att textannonserna i högerspalten på desktop försvinner när uppdateringen är klar och att Google istället kommer visa fyra annonser i topposition och tre efter det organiska resultatet.
Google slutar alltså att visa annonser i högerspalten vid desktopsökningar, rapporterar Search Engine Land. Efter en lång testperiod som startade redan 2010 rullas nu förändringen ut över hela världen.
Vi har testat denna layout under en lång tid, så några människor kan se det [fyra annonser i topp] på ett mycket litet antal kommersiella sökningar. Vi fortsätter att justera, men detta är designat för mycket kommersiella sökningar där layouten kan visa mera relevanta resultat för folk som söker och bättre resultat för annonsörer”, säger en talesman för Google.
Viktig att nämna är att Google fortfarande kommer visa produktannonser med bilder och pris till höger i sökresultatet, det är alltså endast textannonser som försvinner.

Vad innebär då ändringen för annonsörer, användare och webbadministratörer? För annonsörer kommer sökannonseringen bli dyrare. Mindre plats i sökresultatet kommer att trycka upp priserna och öka konkurrensen för att komma längst upp, vilket kommer reflekteras i stigande klickkostnader. Hur mycket klickpriserna kommer att stiga av denna förändring återstår dock att se.
Förändringen är även ett sätt för Google att ännu en gång sätta användarvänligheten i fokus. Användare kommer få en mer strömlinjeformad upplevelse då förändringen är ett steg mot att efterlikna mobilsök. Det återstår att se hur förändringarna kommer påverka användarbeteenden, men det kan förmodligen innebära att Adwordsannonserna blir än mer intressanta då de indirekt trycker ner det organiska sökresultat.
För SEO-tekniker och webbadministratörer kommer beslutet att ta bort Adwordsannonser från högerkolumnen och istället fälla in ytterligare en annons istället för de vanliga tre innebära att det blir ännu viktigare att sökmotorsoptimera för sökresultatet. Vid första anblick kommer fler ögonglober att riktas mot Adwordsannonserna vilket gör att webbsajter som placerar sig i sökresultatens undre skikt av förstasidan får ännu mindre chanser att synas och generera klick.
Klart är hur som helst att Googles beslut resulterar i ett sökklimat där Adwordsannonser kommer dominera sökresultatet oavsett hur mycket användarvänlighet eller vinstintresse som ligger bakom förändringen. Värt att nämna är att det redan nu går rykten och misstankar i branschen om att Google så småningom även kommer att utöka antalet annonser från fyra till rentav fem stycken. När och hur återstår att se. Dock måste vi alla vara eniga om att det är en spännande utveckling vi har framför oss.
Läs mer om uppdateringen på Search Engine Land
För mer info, kontakta gärna:

Sandra Hammarlund
Digital strategist
073 -656 97 66
Sandra Hammarlund jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.