IRM prognostiserar att sök kan gå om TV som enskilt största annonskanal redan under 2016. Vi väntar spänt på utfallet. Innan dess vill vi presentera några söknyheter vi anser sticka ut i februaribruset.
Säkerheten primeras av Google genom HTTPS
Ni minns säkert Googles mobiluppdatering som lanserades i april förra året. En pådrivning av Google med mål att få företag att anpassa sina hemsidor för mobila användare en gång för alla. De som inte i detta läge gjorde en omedelbar mobilanpassning sades bli drabbades i form av en sämre organisk ranking i Googles sökresultat. Detta är utan tvekan en av de mest betydelsefulla uppdateringarna Google någonsin har gjort mätt i antal sökningar och företag som påverkas. Men utfallet av denna mobiluppdatering ter sig väldigt hemlig från Googles sida. Ingen vet egentligen riktigt huruvida företag som inte genomförde denna mobilanpassning drabbades av en sämre ranking eller ej.
Google fortsätter i samma revolutionerande anda även under 2016. Samma sak spås nämligen hända med Https. Redan i dec 2015 annonserade Google själva på deras Google Webmaster Central Blog att alla som inför Https kommer få en liten fördel i ranking jämfört med dem som har http. Det ryktas även om att Google kommer att driva igenom denna förändring med ännu större genomslagskraft under 2016. Den uttalade anledningen till detta är främst enligt Google att om fler sidor har http:s kontrollerar de mer och internet blir ett mer slutet och säkert system. Det återstår att se om HTTPs pådrivningen får samma genomslagskraft som Mobileggedon i form av anpassningar och om utfallet går lika obemärkt förbi som för Mobileggedon.
Appar får ännu mer synlighet med Google
En annan nyhet Google som är värd att uppmärksamma är att användare av Google nu inte bara kan se se relevant innehåll för appar i sitt sökresultat. De kan också installera appen direkt från sökningen.

Förra året introducerade Google ett nytt initiativ, som var på väg att optimera upplevelsen för många användare som söker via smartphone eller surfplatta: App indexering. Det innebar att när du söker på ett givet ord, visas inte bara resultatet från relevanta webbplatser, utan även relevanta resultat från appar. Besökaren kunde genom en knapptryckning på appen ladda ner appen via Google Play Store, där de sedan kunna installera appen.
Men nu Google har gått ett steg längre. De har just lanserat version två av appen-vyn. Det ser ut som den tidigare modellen, men när du klickar på “Installera” -knappen behöver du inte gå till butik för att ladda appen utan kan ladda ner appen direkt från sökresultatet.
Varför är det smart? Ännu en gång uppfyller detta Googles eviga fokus på användarupplevelsen och hastighet, vilket är mycket bra. Det kommer helt enkelt att gå snabbare för användaren, vilket vi alla kan vara nöjda med. För alla appägare är det extra goda nyheter. Dels för att det nu kan skapas uppmärksamhet kring deras app för långt fler användare och dels för att de nu kan arbeta målmedvetet med att SEO-optimera innehåll och struktur i appen.
Enligt Google, har de nya åtgärderna ännu inte rullats ut över hela världen, men kan förväntas göra det inom kort. Dessutom den nya funktionen än så länge bara synlig i Google-appen och ännu inte i Chrome.
Läs mer om hur du optimerar din app för det nya initiativet här.
För mer info, kontakta gärna:

Sandra Hammarlund
Digital strategist
073 -656 97 66
Sandra Hammarlund jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.