När röken lagt sig efter Super Bowl 50 stod Denver Broncos som segrare och ikonen Peyton Manning skrev in sig själv i historieböckerna ännu en gång. Vid sidan om matchen på planen såg vi giganter som Google, Facebook, Twitter och Snapchat tävla om att erbjuda den bästa utökade upplevelsen av staternas största idrottshändelse. Och Snapchat gick segrande ut ur striden.
Trots att det gula spöket (alltså Snapchat) kom in i matchen först strax innan kickoff gjordes det med besked. Med en världsomspännande Live Story gavs perspektiv från världens alla hörn likt ett folkfestens Omni. Inkilade bland fans från världens alla hörn testade Obama sin kastarm i Vita huset samtidigt som vi fick följa med backstage när Lady Gaga värmde upp stämbanden inför hennes framförande av The Star Spangled Banner. Kombinationen insider-access med plattformens användarvänlighet, snabba publicering och sömlösa placering av sponsrade budskap särskilde Snapchat från resten och bjöd in hela världen till festen.
Färre lyckorop hörs från Facebook, vars nylanserade och konceptuellt intressanta Facebook Stadium kippade efter luft med Super Bowls tyngd över sig. Större delen av tjänstens unika värdeerbjudande, möjligheten att filtrera bort vänners inlägg, försvann i myllret av eftersläpande resultatrapporter och amatörvideos.
Någonstans däremellan hamnade Twitter som verkligen behövde prestera. Och visst levererade det väloljade Trending Topics-maskineriet, som tack vare den tidiga aktiveringen innan kickoff gav Twitter en tjuvstart. Här lyste Pepsis Promoted Trend kanske allra starkast och gav en organisk känsla. Med ett tydlig deltagande och ett stort innehållsflöde gjorde Twitter sitt jobb, men nådde ändå inte riktigt upp till Snapchat på tronen som dagens second screen-MVP.
Super Bowl 50 visade att det finns genuint intressanta second screen-upplevelser att utforska och att varumärken kan integreras på ett sätt som inte distraherar, utan istället förhöjer huvudnumret och ibland till och med överskuggar det.
Några svårigheter till trots är det berömligt att såväl varumärken som medieplattformar fortsätter att utforska det okända, även om beta-testet tvingas köras på världens största scener. För oss svenskar, som ännu inte är smittade av Super Bowl-hysterin, kan detta bli en intressant fingervisning inför vår egen sommar där fotbolls-EM i Frankrike är höjdpunkten.
I ett globalt perspektiv kan vi även se fram emot Rio 2016 där insatserna kommer vara ännu högre, samtidigt som spelplatsen blir än mer komplex. Utmaningen kommer ligga i att bibehålla Super Bowl-söndagens hysteriska takt i två hela veckor istället för en enskild dag.
Ser vi ännu längre in i framtiden är det fullt möjligt att både virtual och augmented reality-lösningar blir en stor del av Super Bowl 51. Då blir den stora frågan istället: hur lång tid tar det innan den sekundära skärmen ger mer värde än den primära?

Anders Liljegren är just nu mycket uppskattad praktikant på mediebyrån Mindshare. Annars går han utbildningen Marknadskommunikation och IT på Stockholms Universitet.