Dagens digitaliserade samhälle öppnar upp för fantastiska möjligheter och tidsbesparingar i alla led. Nya smarta företag poppar upp och erbjuder tjänster som handlar just om att frigöra tid för den enskilda individen, t ex matkasseleverantörer, veckans snittblommor levererade till dörren, diverse appar för hemmaträning mm, allt bara några klick och ett kontokort bort.
I västvärlden är tiden den absoluta rikedomen!
Men alla dessa fantastiska möjligheter som det digitala för med sig innebär inte alltid något positivt.
Det mobila kontoret för med sig oerhörda möjligheter men är många gånger också en stressfaktor, då du kan i princip alltid kan leverera oavsett tid på dygnet eller var du är. Våra hjärnor jobbar i högvarv och allt fler personer går in i den berömda ”väggen”.
Den ena Instagrambilden efter den andra fladdrar oss förbi, utan vidare djup. Vi skummar igenom våra egna sociala medier flöden och tycker att vi då har koll på dagens huvudrubriker och ”koll” på hur världen står sig just nu, tror vi…
Vi ser att långläsandet/djupläsandet gått ner (även om man, med goda resultat, de senaste åren inom skolan satsat på att öka just själva långläsandet och bokläsandet. Se DI-artikel från 30 jan i år).
Självfallet erbjuder den digitala kulturen en hel del läsning. Men inte sällan är den av annat slag. Vi har en tendens att förhålla oss mer överskådligt och selektivt när informationen är omfattande.
Digitalt har som konstaterat många fördelar, men vill man påverka läsaren på ett djupare känslomässigt plan är papper fortfarande bäst. Det vi sett är att sämre läsförståelse är en naturlig följd av det nya digitalsamhället.
Det har pågått och pågår fortfarande en debatt kring hur vår hjärna påverkas av blåljuset från all teknologi såsom datorer och mobiler. Studier menar att hjärnan har lättare att ta till sig tryckt information än digital. Den bearbetar helt enkelt text och bild på papper på ett annat sätt än på skärm.
Vi bör stressa ner hjärnan och börja lata oss mer. Och njuta av tiden som det digitala samhället i bästa fall har frigjort åt oss. För lathet är faktiskt något av en dygd och den sägs vara extremt viktig för våra hjärnor.
Det är inte för inte att motsatsen till det uppkopplade – mindfullness, yoga och andra hälsotrender – ökar runt omkring oss. Idioti och geni är nära besläktat, så även frosseri och avhållsamhet.
För min del älskar jag tiden med mitt favoritmagasin, att få sitta ner, i lugn och ro, att ha tid att läsa något med en början och ett slut – det är dagens lyx!
I lugn och ro, nedkopplat och avkopplat.
Det är premium och det är print!
Kraften i print – att som varumärke ha möjligheten att få umgås med en person när hen har sin ”egentid” – det är ett privilegium som är få förunnat i dagens uppkopplade samhälle.
Dessutom är print generellt just nu ett riktigt prisvärt annonseringsalternativ. Investeringarna går ner, men räckvidden håller fortfarande höga nivåer och kontakterna är som sagt premium.
Glöm inte att ta vara på det!

Ramona Reander Buckholt
Print & OOH Director
08-55 90 58 27
Ramona jobbar på Mindshare, en mediebyrå som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.