Tänk att ett av de äldsta medierna är det absolut hetaste! Många säger att utomhus är det sista massmediet, och jag är benägen att hålla med. Vi blir i allt högre grad urbana. Vi reser mer, rör oss mer och spenderar mer tid utomhus i och med att stadskärnor breddas och kollektivtrafiken byggs ut. Vi tenderar att göra mer på vår fritid. Aktiviteter såsom restaurangbesök, shopping och trenden med utomhusträning växer i hela landet. Vi har helt enkelt ett mer socialt liv utanför hemmets trygga vrå.
I städerna finns pulsen, aktiviteterna och människorna – och mitt bland detta finns utomhusreklamen. Och i och med digitaliseringens möjligheter till interaktivitet och direktrespons står utomhusmediet starkare än någonsin. DOOH kan vara fenomenalt varumärkesbyggande och tack vare mobilen och närhet till köpställen erbjuder mediet korta processer mellan exponering och köp. Vi väntar förstås också med spänning på programmatiska köp som definitivt kommer komma.
En europachef i Mindshare-nätverket har på ett smart sätt sammanfattat vad digitala utomhusmedier står för och också betonat dess oändliga möjligheter:
DOOH är stort som en utomhusskylt, dynamiskt som online, och lika mycket drag i som TV. DOOH är det perfekta hybridmediet!
Här är fem ord som beskriver DOOH och också sex briljanta cases (de flesta omfamnar flera av begreppen) att inspireras av inför vinterns kampanjer. Vissa kanske ni har sett tidigare, men de är värda att återupplevas. Håll till godo:
- RIKTAT
Ett ölmärke (Astra) ville nå ut till kvinnor. Den unika tekniken gör så att skylten känner av när just tjejer passerar: http://www.digitalsignageconnection.com/installation-week-german-beer-ad-triggered-women
U, en fransk matkedja vill lyfta närodlat sortiment och gjorde det på ett väldigt glädjefullt och lekfullt sätt med augmented reality:
- INTERAKTIVT
Hjälporganisationen Misereor gör donationer enkelt med kortläsare i utomhusytan – The Social Swipe:
https://www.youtube.com/watch?v=xL5a47AXWzU
- STYRT – Möjlighet till att optimera på klockslag, datum, väder!
British airline tiddstyr med fantastisk teknik:
https://www.youtube.com/watch?v=GtJx_pZjvzc
- EMOTIONELLT – Förmåga att visualisera och väcka uppmärksamhet!
Fox Channel ville uppmärksamma den nya serien ”The walking dead”. Läskigt, men effektivt!:
https://www.youtube.com/watch?v=B7FzWUhgqck
- MOBILT
DOOH tar mobil marknadsföring till nästa nivå. Nu skapas interaktion via nya mobila tekniker som QR-koder, NFC, Ibeacons, och spridning via sociala medier. Här snackstillverkaren Walker Crisps med en Twitter-/DOOH-kampanj.
https://www.youtube.com/watch?v=jCEiGLPmjgQ

Ramona Reander Buckholt
Print & OOH Director
08-55 90 58 27
Ramona jobbar på Mindshare, en mediebyrå som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.
Bild: Visual Art