Det var med ett enormt självförtroende som årets Sthlm Tech Fest anordnades på Waterfront i Stockholm i veckan. Fullspäckad agenda med relevanta talare från segment som e-handel, transport, finans och gaming. Niklas Zennström, Daniel Ek, Annika Falkengren och Klarnas Sebastian Siemiatkowski var några av de namnkunniga profilerna på scen. Sebastian var enligt mig eventets största stjärna med insikter som rev ner applåder varje gång han flikade in för en kommentar.
Stockholm har all rätt att ha gott självförtroende när det gäller tech-bolag. Även om Stockholm är litet jämfört med Silicon Valley finns här ett flertal Unicorns, ett begrepp jag hörde för första gången igår. Det är riskkapital-språk för start-ups som värderats över en miljard dollar. Exempel på svenska Unicorns är förstås t ex Spotify, Klarna och Skype.
Självförtroendet märktes också ute i hallarna där stolta start-ups presenterade sina bolag och affärsidéer.
Digital transformering genomsyrade hela konferensen. Det handlade om hur olika trötta gamla branscher genomgått ett digitalt skifte och frågan alla ställde sig var – vad gäller i min bransch? Uber håller på att revolutionera en gammal och väldigt politisk taxibransch. Spotify vände upp och ned på skivindustrin och med iZettle behöver food-trucken aldrig hantera kontanter. Apropå gamla branscher så hettade det verkligen till i finanspanelen, där Anna Felländer från Swedbank och Annika Falkengren från SEB fick utvärdera pitcher från t.ex. Card.com, ett bolag med missionen att utplåna de gamla bankerna.
Sthlm Tech Fest lyckades skapa ett givande event och inspirerade säkerligen många i publiken att hitta mod att starta ett nytt Unicorn. Det mest konkreta jag tar med mig är hur nästan alla pratade om att låta affärsidén fokusera på en lösning och sedan genomföra den genialiskt.
Många av mediebyråns kunder går just nu igenom en digital transformering. Därför var det extra viktigt att spana på vilka digitala lösningar som är på gång och vad det innebär för vår och våra kunders bransch. Det digitala medielandskapet förändras i hisnande fart. I min roll som digitalstrateg har det kanske tidigare varit viktigt att ha koll på vad ett Schibsted eller Bonnier har på gång digitalt. Men för att verkligen kunna tillföra nytta i digitala kanaler bör jag ha minst lika god koll på vad som händer i startup-världen. För när ett nytt Spotify eller Snapchat slår igenom, ska vi vara snabba att hänga med i utvecklingen.

Damon Razazi
Digital Strategist
072-587 83 03
Damon jobbar på mediebyrån Mindshare som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i kundernas affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.
Originalbilden på Stockholm Waterfront är tagen av Michael Coghlan. Originalbilden är modifierad.