Den 29:e april 2010 publicerade Steve Jobs ett öppet brev som hete ”Thoughts on Flash”. I det brevet förklarade Steve Jobs varför Apples produkter inte skulle stödja Flash. Han menade bland annat att Flash var undermåligt på mobila enheter, att Flash inte fungerar med touchfunktioner och att programmet stjäl för mycket datakraft när det används på desktop.
I höst, mer än fem år senare, kom så dödsstöten för Flash. Firefox och Chrome kommer inte längre vara kompatibla med Flash, det vill säga, antingen pausas Flash eller så laddas det inte in alls.
Detta betyder att digitala annonser skapade i Flash inte kan användas för digital marknadsföring framöver. Samtidigt finns det ett starkt alternativ som heter HTML5.
Det finns så klart både för- och nackdelar med switchen till HTML5. T ex hade Flash fler animationsmöjligheter, medan HTML5 laddar snabbare. Det största pluset med HTML5 är definitivt hur väl det fungerar på mobila enheter då det redan är etablerat som standard där.
Det gäller så klart att anpassa sig till marknaden. Att vara adaptiv. Men för den som ändå skapat Flashfiler för höstens kampanjer, var bara lugn, det finns lösningar! De flesta adserverföretag som finns har tagit fram transformationsverktyg som gör om Flash-filen till HTML5 så att befintligt material inte blir lidande.
Hur man än ser på det har en klassiker gått i graven och en ny har fötts. Flash sitter nu tillsammans med Betamax, VHS, kassettband och NMT-telefonerna i teknik-himlen och nickar stolt åt oss alla och de stora tekniska framsteg som tas.
Har du några som helst frågor om HTML5/Flash etc., tveka inte med att höra av dig till din Mindsharekontakt för mer information!

Benjamin Holmfred
08-55 90 58 78
Benjamin jobbar på Mindshare, en mediebyrå som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.
Bilden på graven (Little Johns grav, faktiskt) är tagen av DNCNH. Den är modifierad en hel del. Det här är originalet.