Är jag såld?
Jag måste erkänna att jag alltid har gillat att testa ny teknik och vad den kan komma att betyda för mig själv eller för kommunikationsbranschen.
Det kan handla om allt från kulfaktor till ”Kommer annonsering funka i den här apparaten?”.
Med det sagt tänkte jag dela med mig av mina reflektioner av Apple Watch som jag nu burit i 2 veckor.
Min första observation är att det är väldigt få som köpt den än och då kommer ju följdfrågan; Förstår vi vad detta är, vilken roll den nya manicken ska fylla?
Personligen tror jag inte det. För vad är det? En liten Iphone? En liten dator? En cool klocka? En pryl som underlättar livspusslet?
Först ett förtydligande. Apple Watch är en förlängning av din telefon. Alltså den fungerar inte utan din Iphone. Klockan innehåller de viktigaste funktionerna som din telefon har; mail, sms, kalender, tid och några appar.
Jag är själv inte riktigt klar med min ståndpunkt gällande funktionaliteten , men något jag verkligen uppskattar är kalenderinställningen jag valt (se bild ovan). Bara den enkla detaljen gör att jag inte fastnar i fipplande med telefonen för att kolla när nästa möte startar! Win! Jag gillar också den snabba överblick och kontroll jag får över sms. Att svara är inte lika självklart, men även den här gamla hunden lär sig. Mailen är knepigare då det rullar in så många.
En av de mest Mission Impossible-liknande funktionerna är att man kan prata i telefonen via klockan. Ljudet funkar bra, men tyvärr, att hålla handen framför munnen och prata ”i” klockan får mig inte att känna mig lika cool som Ethan Hunt, hur mycket jag än vill. Här vinner fortfarande telefonen.
Jag ska också villigt erkänna att jag inte ställt in alla funktioner eller testat alla olika delar än, men mina första veckor med Apple Watch har gett mig några insikter;
- Jag behövde tydligen ytterligare en apparat som måste laddas varje natt!
- Jag fastnar färre gånger i telefonen per dag. Dock kikar jag mer på min Apple Watch, men det är inte riktigt lika störande, tror jag.
- Det finns väldigt få appar som är utvecklade för Apple Watch än. Jag utgår ifrån att användningsområdet kommer att öka markant framåt!
- Jag tar pulsen oftare. Inget jag gjorde frekvent tidigare, men det är en intressant funktion. Den får mig att förstå att jag nog behöver varva ned ibland. Dock gissar jag att många som redan idag har en träningsklocka kommer bli missnöjda då denna inte har GPS och saknar en massa funktioner som träningsklockorna erbjuder.
- I framtiden kommer vi använda oss av fler apparater för att prata, läsa och skriva med.
- Apple är grymma på funktionalitet. Det är i stort sett omöjligt att misslyckas med att ställa in sin Apple Watch
- Den är inte värd pengarna (köpte sportvarianten för 4.500kr) för funktionaliteten, men är helt klart en god investering för att fortsätta förstå och träna på hur wearables kommer överösa oss med smarta lösningar framåt.
Så min slutsats är iallafall: Köp en Apple Watch och träna på framtidens kommunikation och funktionalitet. Den är mycket närmare än du tror!

Kenneth Danielson är VD på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media. Kenneth nås på: 0708 260 336