Efter många års radiotystnad kommer Twitterinlägg återigen synas i Googles sökmotor under våren. Relationen mellan företagen har minst sagt varit sval sedan Twitter valde att inte förnya sitt avtal med Google 2011 och därmed drog tillbaka mycket av innehållet ur Googles plattform.
Twitter har i förra veckan gett Google tillåtelse att få fri tillgång till alla inlägg som skrivs men samtliga detaljer kring detta är ännu inte officiella. Detta spelar ju förstås en stor roll när det kommer till stora händelser och nyheter med snabb spridning. Med runt 300 miljoner aktiva användare globalt kan man tänka sig att Sverige gynnas av den här nyheten då vi är på topp 10-listan (nummer 9) av mest aktiva användare per capita.

Flest aktiva Twitteranvändare per capita, 2014. Källa: Forbes.com
Det här är ju en fruktbar affär för båda parter då Twitter får en utökad möjlighet att få fler kontaktytor utan att surfarna behöver vara inloggade. Dessutom kommer de att få en enorm skjuts av att synas med Google särskilt då deras tillväxt har saktat ner. Men framförallt har Twitter nu en möjlighet att tjäna pengar på annonsintäkter på fler som ser eller söker efter inlägg, oavsett om du är en användare eller inte. För Google kommer sökresultaten bli förbättrade av ett rikare innehåll och framförallt förekomsten av data i realtid.
För annonsörer finns det en ovärderlig kunskap i hur varumärket beskrivs och med vilka ord. Särskilt tydligt blir det med användandet av hashtaggar då många annonsörer använder sig av dem i reklamsyfte i hopp om att de ska spridas och nå ut till fler konsumenter. Nu när Google och Twitter har gått samman har ett led i processen skippats och vi kan mäta hashtaggar (och med det en form av spridning och effektivitet) direkt genom Googles sökmotor.
Med tanke på att Twitter hanterar 1,6 miljarder sökförfrågningar varje dag kan man förstå att när de kliver in med nya annonsmöjligheter, då lyssnar reklamvärlden.
Källor: Bloomberg.com, forbes.com, venturebeat.com, mashable.com, mindshareworld.com

Kristin Drakenberg
Senior Manager Consumer Insight
070-6125860