Sedan några år tillbaka har man fått höra hur data kommer förändra sättet vi jobbar med digital marknadsföring. ”Big data will change everything” har varit som ett lite halvtjatigt mantra på alla branschseminarier.
De flesta som inte jobbar med digital marknadsföring skulle nog beskriva en del av det med ”Zalando-terrorn”. Du är inne på Zalando och kollar på gröna skor och plötsligt är alla annonsutrymmen i din webbläsare täckta av ärtfärgade pjuck i veckor framöver.
Det kallas för retargeting och är ofta ett priseffektivt sätt att driva försäljning och en självklarhet för alla e-handlare och för oss som jobbar med dem. Nästan lika självklart som att ha närvaro i söket.
I december trendspanade marknadschefer i Dagens Media kring vad de tror kommer vara viktigt inför 2015. Jag blev positivt överraskad när majoriteten av svaren resonerade kring retargeting. Med det i åtanke tänkte jag bjuda på tre användbara tips på vad man ska tänka på när man jobbar med retargeting.
- Jobba med ditt material. Självklart ska du visa de gröna skorna igen. Men rotera med ditt övriga material och passa på att visa populära produkter inom andra kategorier. Du kan även vara kreativ i dina styrningar. Om en kund har köpt en vara, varför inte skjuta ut ett tack-budskap där du önskar kunden välkommen åter?
- Retargeting kommer oftast leverera din medieplans lägsta konverteringskostnad. Men stirra dig inte blind på det sista klicket. Jobba med attributionsmodellering där du ser vad de andra delarna av din medieplan assisterar med för att du ska få till konverteringen.
- Respektera din data och din konsument. Under den tidiga internet-tiden var en första form av retargeting nära att förbjudas. Missbrukar publicister och annonsörer data kommer vi se strängare regelverk och webbläsare som motarbetar datainsamling. Därför är det väldigt viktigt att man inte är för aggressiv i sin retargeting. Ha koll på din frekvens och perioden du skjuter ut ditt erbjudande på. Viktigt är också att säkerställa att du inte kommunicerar utbudsannonsering mot dem som redan köpt. Detta kan vara en utmaning om användaren redan köpt sina gröna skor på sin jobbdator eller surfplatta, istället för den aktuella datorn som den först hittade skorna på. Vi ser att flera stora internet-jättar har tagit utmaningen på allvar. Google tittar på hur man kan identifiera samma användare på olika enheter genom en gemensamt inloggning. För du behöver kanske inte visa ett hotell 10 dagar efter att en sökning har gjorts? Sannolikt är att personen redan rest, återvänt och hunnit trycka resefotoboken när hen väl ser annonsen.

Damon Razazi
Digital Strategist
072-587 83 03
Statyfoto av Martin Fisch, något beskuret.