Hela 59% av alla svenskar uppger att de älskar smartphonen. Vi utmärker oss både jämfört med våra nordiska grannar, men också speciellt med resten av Europa där mobilen inte ens kommer med bland topp fem av älskade medier, enligt Mindreader, Mindshares årliga globala undersökning om konsumenttrender.
Undersökningen Mindreader mäter en mängd spännande parametrar, men en verkligt unik fråga är hur älskvärt ett visst medieslag är. Bland oss svenskar är det just smartphonen som toppar listan på 59%. Bland danskarna kommer den topp 3 och den finns inte med alls på norrmännens och finnarnas topplista.
Mindreader
Mindreader är Mindshares årliga globala undersökning om konsumenttrender. I år har studien gjorts på totalt 44 marknader världen över. I undersökningen kan vi få en bättre bild över hur människor i olika delar av världen konsumerar media, vilka intressen de har, aktiviteter man föredrar och vilka attityder/beteenden vi kan se, samt hur välbefinnandet ser ut inom olika befolkningsgrupper. I år har vi vi valt att skapa en större rapport om det mest spännande ur ett nordiskt perspektiv. Läs här!
Vårt ökade smartphone-användande går att koppla ihop med den rådande ”Simplification-trend” som genomsyrar vårt samhälle. I stort sett lever många svenskar ett jäktigt vardagsliv med många måsten. Man är on-the-go i stort sett hela tiden och är därför beroende av produkter och tjänster som förenklar vardagen.
Att ha tillgång till internet på ett smidigt sätt anses idag snarare vara en självklarhet än bara en bra tjänst. Klart är att utvecklingen av den traditionella datorn har stagnerat rejält medan satsningar på 4G och andra typer av innovationer och nya gadgets flödar för mobilen. Det blir svårt att tro att datorn har så mycket att sätta emot. Det blir onekligen spännande att se hur länge den håller i på det professionella planet. För hemmabruk kommer det gå fort utför.
För mer info, kontakta:

Charlotte Berg
Senior Manager Consumer Insight
070-130 10 10