Få marknadsförare har nog kunnat undgå den senaste tidens ström av artiklar, studier och blogginlägg kring marknadsavdelningens stundande utmaningar:
Öka investeringarna i IT, integrera allt, segmentera i realtid och snabba på – innovation får inte ta för lång tid!
Men vilka är människorna som ska ta plats på morgondagens marknadsavdelning (eller byrå för den delen) eller kanske än mer intressant – till vilka uppgifter behövs vi människor egentligen?
CMOs kommer att investera mer i IT än CIOs. Laura McLellan, analytiker på Gartner, förutspår att detta kommer att vara fallet redan 2017. Den förutspådda ökningen är resultatet av de ökade krav och förväntningar från företagsledningar och säljavdelningar på tydligare avkastning från marknadsföringen. ROI och speciellt digital ROI är i fokus. Effektivitet och skalbarhet är receptet.
Som ett led i detta satsar aktörer som IBM, Adobe och Salesforce storskaligt på sina erbjudanden inom datadriven marknadsföring. 2013 köpte Adobe Neolane och Salesforce har införlivat Jigsaw.
Ambitionen är lika tydlig som önskvärd; Annonsören (vår RoboCMO) ska ha tillgång till kraftfulla verktyg för att själva kunna ta kommando över sin kommunikation. Snabbare beslut, smartare målgruppssegmentering och ökad integration. Allt med tekniken i centrum.
Handpåläggning på allt som kommunicerar
Så okej, datorer och data kommer att hjälpa oss att rikta, köpa och optimera vår marknadsföring. Skönt säger jag, då får vi mer tid över till något än viktigare – att på allvar arbeta adaptivt med allt annat som också kommunicerar vårt varumärke.
Idag kan allt kopieras. Om företag inte utvecklas då kommer de att dö. Det enda sättet att upprätthålla en konkurrensfördel är att ständigt anpassa sig, och då snabbare än marknaden. Reklamen är ett område som aldrig får stå still. Men när 7 av 10* svenskar tycker att tv-reklamen stör och 6 av 10** av oss som tittade på TV igår använde en annan skärm samtidigt, krävs mer än optimering för att lyckas. Det kommer behövas en ”reboot” av sättet som vi skapar kommunikation. Mer innovativ kommunikation som verkligen engagerar.
Som lite sommarinspiration tänkte jag därför tipsa om min tre favoriter från världens just nu 30 mest innovativa kommunikationsprojekt (tack juryn på Cannes Lions 2014).
Mycket nöje!
The Life Saving Cable Nar Mobile
Y&R Moscow
För att väcka uppmärksamhet för blodgivning i Azerbajdzjan tog Y&R fram en ny laddarsladd för ryska mobiloperatören Nar. Sladden möjliggör att en mobiltelefon kan få batterikraft från en annan mobiltelefon.
Hands on Search Yahoo! Japan
Hakuhodo Kettle
Vi begränsar oss i vår syn på vad internet kan vara i allmänhet och sökning på internet i synnerhet. I det här fantastiska projektet får blinda barn söka på nätet med sin röst och resultatet kommer ut via en 3D-skrivare.
Child Protection Nivea
FCB Brazil
Ett armband man river loss från en tidningsannons och fäster på barnen som springer runt på stranden. När ungarna springer iväg för långt varnas det i föräldrarnas mobiltelefon.
*Källa: SOM-Institutet 2014
**Källa: TNS-SIFO Orvesto Konsument 2014:1
Foto av JD Hancock