Vad händer om data kommer i fel händer? Den frågan ställde sig Darja Isaksson från Ziggy Creative Colony, en av de mest intressanta talarna från StockholmMediaWeek den 8 maj.
Darja från Ziggy Creative Colony växte upp i ett labb hemma i Norrbotten. I hennes hem fanns alltid plats för att experimentera. Det var lödpennor, dioder, kablar och mängder av möjligheter att lära sig hur teknik hänger ihop och påverkar – vilket fortfarande verkade vara en stark drivkraft i hennes arbetsliv.
På StockholmMediaWeek pratades en del om alla smarta armband som trackar din rörelse, sömn mm. De data som samlas i armbanden är intressanta för dig då det handlar om dina egna vanor och livsmönster och kan självklart inspirera till att leva ett mera aktivt liv – men data kan också vara väldigt värdefulla för andra.
Vad skulle hända om en bank eller försäkringsbolag får tag på de data som finns tillgängliga? Kan ett försäkringsbolag neka oss att teckna en försäkring i framtiden för att vi har ett visst levnadssätt som anses skadligt? Kanske är vi för aktiva och således ökar risken för skador och olyckor, eller befinner vi oss nästan alltid på samma plats så att motsatsen är ohälsosam?
Att information samlas in är bra och intressant men att ställa sig frågan var den kan hamna i framtiden fick alla i publiken att tystna en aning. Jag tog mig i alla fall direkt mot armen och mitt Nike Fuelband. Personligen är jag väldigt positiv till ny teknik och anammar det mesta innan det har tagit ordentlig fart bland gemene man, men självklart kan man inte låta bli att tänka lite på hur det situationen kan se ut om 10 eller 20 år.
Vid flertalet tillfällen har det slagit mig hur filmen Minority Report med Tom Cruise var tidigt ute med den utvecklade tekniken, bland annat med reklamskärmar. Karaktären John Anderton passerar flertalet reklamskärmar som alla tilltalar honom direkt vid namn bara genom att han vänder blicken mot dem. Det var 12 år sedan premiären av filmen – hur långt är det kvar tills det blir verklighet? Dröjer det till år 2054 som i Minority Report eller är lösningen här inom 5-10 år?
Jag kan inte ge något bra svar på det utan kör med en klassiker som besvarar samtliga frågor:
Den som lever får se!
Clara Grelsson, Account Director, Mindshare