Game Developers Conference – som hölls första gången 1987 – lockar fler än nitton tusen deltagare till San Francisco varje år. 1987 låg fokus självklart på dataspel men i takt med teknikutvecklingen omfattas idag alla spelplattformar – allt från världsledande TV-spelkonsoler som Xbox och Playstation till smartphones och surfplattor. Konferensens övergripande inriktning är att visa på vad utvecklarna själva fokuserar på och vad spelarna vill ha, snarare än spelbranschens läge just nu.
GDC är årets höjdpunkt för alla som har att göra med spelutveckling. Programmerare, konstnärer, producenter, designers, ljudexperter, beslutsfattare och alla andra som har att göra med utvecklingen av spel samlas för att utbyta idéer, inspireras och tillsammans utforma branschens framtid. Även om inte marknadsföring står på agendan är detta ett utmärkt forum för att få insikter om spelutveckling, aktuella trender och vilka kundbehov man kan förvänta sig i framtiden.
Höjdpunkterna …
- Andra generationen av Oculus Rift – ett virtual reality-headset – kunde förbeställas.
- Sony visade sin version av virtual reality-headset, som går under namnet Project Morpheus (se test av Project Morpheus från årets GDC här.)
- I ett försök att bredda utbudet av spelkontroller har förlaget Valve släppt ytterligare en version för Steam Machine.
- Unreal Engine 4, storsäljande spelproduktionsmjukvara, kostar nu 19 dollar per månad att använda.
- Det populära indieverktyget Game Maker Studio, har nu stöd för Sony PlayStation 3, 4 och PS Vita.
- Free-to-Play-modellen (FTP) ökar i popularitet för varje år, med spel som Clash of Clans och Candy Crush i täten.
Konsekvenserna …
- Att Facebook köpt Oculus Rift (VR Headset) Technology öppnar nya vägar för varumärken att synas i virtual realitysfären, medan konsumenterna får ett nytt sätt att interagera med varumärken.
- Utvecklingen av spelproduktion ger möjligheter att skapa varumärkesspel av högre kvalitet till en billigare peng.
- Att Free-to-Play-modellen ökar leder till fler annonsutrymmen för varumärken att synas på. FTP kan inte förlita sig enbart på merförsäljning in-app – reklam kommer sannolikt vara ett viktigt sätt att finansiera spelen.
Årets GDC visade att gaming är mer dynamiskt än någonsin. Fokuseringen på konsumentbaserade virtual reality-headset bevisar att spelbolagen vågar hitta nya vägar för att nå både hardcore- och casualspelare. Liksom vid marknadsföring, måste man våga vara innovativ och nytänkande för att så småningom kunna generera nya intäkter.
I takt med att utvecklingskostnaden sjunker, minskar också tröskeln för varumärken att på allvar utveckla eller vara en del i utvecklandet av nya spel. För oss och våra kunder innebär detta nya spännande möjligheter att kunna kommunicera med, och skapa äkta värde för, konsumenter i kanaler som når enormt breda målgrupper.
För den som vill se alla highlights från årets GDC:
Atikelns foto från GDCs officiella Flickr-stream.
Vill du veta mer om gaming, kontakta:
Jonas Nyberg
Mindshare
Gaming Nerd, Account Manager & Digital Strategist
jonas.nyberg@mindshareworld.com
08-55 90 58 77