Mobil röststyrning har funnits ett tag men det var först 2013 som annonsörer på allvar började använda röststyrda annonser (voice ads) genom smartphones för att kunna konversera och engagera sina konsumenter.
En voice ad är precis vad det låter som; en annons som reagerar på din röst. Annonsen kan vara dynamisk, styras helt av dina kommandon och leverera anpassat material därefter. Användarna bjuds in till att spela annonsen flera gånger för att se/höra de olika svarsalternativen och det skapar i sin tur en upplevelse som är både personlig och engagerande. För den innovativa annonsören kan detta definitivt vara något.
Exempel 1 (svenskt):
Opel Insigna har ett avancerat infotainmentsystem som bland annat kan styras med rösten, se deras voice ad här.
Exempel 2 (amerikanskt):
Jetblue Airways tog också hjälp av voice ads & skapade en annorlunda och kul annons.
Medieföretaget Widespace leder utvecklingen för voice ads i Sverige än så länge, men marknaden lär växa snabbt.
Foto av Liber the Poet http://bit.ly/1srlUdM