Black Friday hela veckan

Black Friday anses i stora delar av världen vara starten på julhandeln, och som du säkert redan märkt har det redan sedan ett par veckor tillbaka haglat in erbjudanden från olika typer av varumärken. För att du ska ha koll på årets största shoppingevent har vi här samlat relevanta data och ett par intressanta insikter.

 

Analytiker världen över spår att årets köpfest kommer slå nya rekord. I exempelvis Storbritannien är  Black Friday landets största digitala shoppingevent där allt fler letar erbjudanden via sina mobiler och datorer. Analysföretaget GlobalData räknar med att brittiska konsumenter kommer slå förra årets omsättning med 3,1% och spendera totalt motsvarande 121 miljarder kronor. Även i Sverige ökade försäljningen markant förra året, och Black Friday har successivt fått allt mer uppmärksamhet med flera rabatter både på nätet och i fysiska butiker.

Så vad kan vi förvänta oss av årets Black Friday? CRM-företaget Salesforce har analyserat köpbeteendet hos 500 miljoner konsumenter världen över och kommit fram till följande fem slutsatser:

 

  1. De flesta inköpen på nätet kommer att ske i mobilen.
  2. AI-baserade rekommendationer kommer stå för 35% av den totala omsättningen.
  3. Försäljningen under Cyber Week (Black Friday fram till och med Cyber Monday) kommer att stå för 40% av den totala julhandeln i USA.
  4. Instagram Shopping kommer öka tre gånger snabbare än övrig trafik på sociala medier.
  5. Rabatter och fri frakt kommer diktera utfallet för försäljningen under Cyber Week.

 

Troget förväntas svenska konsumenter besöka fysiska butiker under Black Friday, men till följd av att allt fler erbjudanden börjar gälla redan klockan 22 på torsdagen drar e-handeln igång redan under kvällen. Vi ser också att allt fler svenskar kombinerar e-handel med fysiska butiker genom att leta upp och jämföra produkter på nätet, för att sedan slutföra köpet i fysisk butik.

 

Amazon knackar på

E-handelsjätten Amazon vill locka svenska konsumenter med produkter som är svåra att få tag på i Sverige och samtidigt erbjuda lägre priser på andra sortiment. Analytiker tror att allt fler svenskar kommer att välja Amazon under årets Black Friday, och detta trots att de inte ens garanterar fri frakt till Sverige. Amazon försöker med andra ord redan positionera sig på den svenska marknaden och ta andelar. Som vi alla vet är Amazon i USA det självklara alternativet för de som letar efter ett brett sortiment, lägre priser och fri frakt. För jätten, liksom andra e-handlare, är Cyber Week årets största säljhändelse och därför påbörjade de sina kampanjer redan i början av november.

 

Även Google har ett specialerbjudande i form av nytt annonsformat under Black Friday (som även är tillgängligt andra ”högtider”). Fram till den 27 november kan annonsörer koppla sin Black Friday-reklam till specifika sökord, görs genom att en text adderas under din annons för att särskiljas mot övriga sök-ordsannonser, en produkt de kallar promotion extension (erbjudandetillägg).

 

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att butiker släpper sina kampanjer inför Black Friday allt tidigare och de kryddas dessutom med extra erbjudanden såsom fri frakt och snabbare leveranser. Det som en gång i tiden var en småfestlig dag för att sparka igång julhandeln har gått till att bli en hel vecka. Med denna utveckling tycks Black Friday vara på väg att förvandlas till ett helt shoppingkvartal där fysiska butiker och e-handlare slåss om att ha de bästa erbjudandena – allt för kundens ”bästa”.

Fredrik Hermelin

Head of Digital Delivery Strategy

+46 73 506 55 52

Fredrik Hermelin jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.