Inspiration från Festival of Marketing

Förra veckan fick jag tillsammans med Charlotte Berg möjligheten att åka på Festival of Marketing, det största globala eventet dedikerat till marknadsförare i London. Valmöjligheterna var nästintill oändliga, under två dagar gick jag på 10 föreläsningar (av 211 möjliga!). Så här i efterhand inser jag att jag undermedvetet valde föreläsningar med fokus på marknadsföring (högt och lågt), artificiell intelligens och sociala medier / influencers. Som utlovat på Instagram Story följer här ett blogginlägg om en av föreläsningarna. Det finns självklart mycket att dela med sig av, men som alla vet så säljer Hollywood, så låt mig börja där!

 

Modern Marketing

Jada Balster, VD på Workfront, höll en session på temat ‘The shape of modern marketing: three key steps to transform into a modern, connected and agile marketing team’. Låter inte det spännande så säg!

Bland annat spenderar 63% av marknadsförare tre eller fler timmar dagligen på email, 49% säger att ofokuserade möten är den största tidsboven och 14% skyller Excelfiler på förlorad produktivitet. Endast 40% av tiden spenderas på faktiska arbetsuppgifter, något säkerligen flera kan känna igen sig i. Det här vill ju hitta en lösning på, inte sant?

 

Tänk filmteam

Svaret är HOLLYWOOD! Av Accenture kallas den The Next-Generation Model, Jada Balster kallar den för ”the Hollywood model of worth”. Tänk er att ni för en dag inte är marknadsförare utan jobbar på en filminspelning, vilken roll du har är upp till din fantasi (själv kan jag se att jag skulle gilla att vara regissör och få vara den som säger ”cut”). Du kommer till filminspelningen och sätts ihop med ett team på 150 personer och alla sätter igång att jobba. Tekniker lägger kablar, ljussättare riggar ljuset, makeupartisterna fixar skådespelarna och ljudteknikerna förbereder ljudet. Det här teamet har aldrig tidigare arbetat ihop men de lyckas tillsammans få ihop en film för alla vet precis vad de och de andra ska göra vilket gör att de kan utföra sina uppgifter i harmoni med varandra. Detta låter magiskt smidigt tycker jag.

Tanken är att detta arbetssätt går att applicera på flera andra branscher, bland annat vår.

Ett projekt identifieras, ett team sätts samman och jobbar tillsammans så länge det behövs för att utföra uppgiften och sen upphör teamet och ett nytt bildas för nästa projekt. Den här kortsiktiga, projektbaserade strukturen är ett alternativ till den traditionella företagsmodellen och möjliggör en tydlig arbetsfördelning, en helt annan effektivitet och utveckling.

En tänkvärd modell där jag absolut tror vi skulle kunna lära oss av att snegla på Hollywood!

Fanny Eineren är Solution Manager på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.