En av de viktigaste kärnfrågorna för de flesta varumärken framöver är utan tvekan den om att underlätta och förgylla kundens vardag i syfte att skapa positiva varumärkesassociationer och i längden bygga lojalitet. Här vill jag slå ett slag för trendspaning och omvärldsbevakning för att inte hamna efter i utvecklingen och riskera att bli omsprungen av en ny spelare eller konkurrent.

Foodora och Budbee är två exempel på företag som intagit den svenska marknaden genom att erbjuda hemleveranser av restaurangmat och e-handelsvaror. Deras affärsmodell baseras kort och gott på att vara mellanhand i transaktioner mellan företag och konsumenter. Ett annat exempel är Sellpy som erbjuder sig att sköta försäljning av begagnade varor genom att hämta dina varor hemma, lägga upp annonser på Tradera och sedan sköta all kontakt med potentiella köpare. Denna tjänst skulle Tradera mycket väl kunna erbjuda sina kunder direkt, men istället har Sellpy tagit tillvara på den marknadspotentialen. Detsamma gäller givetvis för exemplen som jag inledde med. De är inte e-handlare eller restaurangföretag eller ens logistikföretag i grunden. De är bolag som startats för att de sett en lucka på marknaden som befintliga aktörer antingen inte sett själva eller helt enkelt ignorerat. Vi konsumenter har blivit allt mer villiga att betala för tjänster som underlättar i vardagen och sparar oss tid. Tid som vi mycket hellre lägger på något annat. Att underlätta livspusslet för sina kunder har blivit en affärsidé.

Det finns givetvis även etablerade företag som utvecklat sitt erbjudande för att möta nya behov hos sina kunder. Ta Volvo till exempel som med sin tjänst Volvo in-car delivery möjliggör leveranser av bl.a. mat från mat.se eller varor handlade från Intersport.se direktlevererade till bilens baklucka. Nudie jeans är ett annat exempel. De har sedan länge erbjudit sina kunder rabatt på ett nytt par jeans om de lämnar in sina gamla favoritjeans för second hand-försäljning. Detta hjälper dem inte bara att positionera sig inom hållbarhet, de tjänar ju pengar på att sälja samma jeans en gång till. Win win!

Jag tror att vi under de kommande åren kommer få se fler nya aktörer äntra den svenska marknaden. Fler tjänsteföretag vars affärsidé är att vara mellanhand mellan konsumenter och företag i syfte att förenkla för kunderna. Aktörer med helt nya affärsmodeller och som ingen såg komma. Det är därför viktigare än någonsin att ägna sig åt omvärldsbevakning och trendspaning för att kunna ligga steget före och själv kunna utveckla dessa tjänster åt sina kunder. Det räcker inte att bara hålla koll på vad konkurrenterna gör, för rätt som det är dyker det upp en helt ny aktör som kapitaliserar på din marknad och dina kunder.

Det räcker heller inte att kartlägga dina kunders behov idag. Du ska helst också kunna förutspå vad de kommer vilja ha i morgon – innan de vet de själva. Glöm därför inte att ofta lyfta blicken och våga tänk utanför boxen. Om du inte gör det själv kan jag garantera dig att någon annan hinner före. Vågar du vänta?

Karin Olsson

Karin Olsson
Manager Insights
0707-86 87 20

Karin jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.

Foto av Kyler Boone från Unsplash, modifierat.