Denna vecka gästas Mindsharebloggen av Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet, en grupp med 7000 tjejer som tillsammans använder Facebooks algoritmer för att få ner sexistiskt innehåll från sociala medier. Här är hennes 5 topptips till dig som annonsör för att du aldrig ska nyttja objektifiering eller behöva hamna i sexismfällan.

  • SÄLJ INTE SEX
    För det säljer inte längre. Forskare från Ohio State University bekräftar att det inte är lönsamt att marknadsföra produkter i en kontext som har sexuella undertoner. Det är inte heller lönsamt att marknadsföra sig i samband med TV-program med sexuellt eller våldsamt innehåll. Huruvida detta gäller för alla typer av företag i alla kanaler går att diskutera, men i det stora hela så verkar påståendet stämma. Och det stämmer definitivt för de företag som på något sätt är måna om sitt varumärke.
  • ÖVERRETUSCHERA INTE
    Idealen som trollas fram i dagens retuschverktyg kan ytterst få personer, män som kvinnor, mäta sig med. Dessa ideal som fungerar som bränsle på elden när det kommer till hur kvinnor och män ska se ut och vilka roller de har i samhället.
  • VEM ÄR AKTIV/PASSIV I BILD?
    Undvik förlegade könskonstruktioner. Ställ er själva frågan; vilka roller har personerna i reklamen? Att framställa kvinnor som underordnade/passiva och män som överordnade/aktiva ÄR ofräscht och mossigt.
  • INGEN BODY CROPPING
    En rumpa. En mage. En byst. Body cropping innebär att man fokuserar på kroppsdelar i sina kampanjer. Visa istället att det är en riktig person som syns i annonsen. Inte ett objekt.
  • SKIPPA ”FEMVERTISING”
    Tänk efter innan ni hänger på trendtåget och kör en girlpower-kampanj. Var sanna mot er själva, är ni en jämställd organisation? Kommer det gynna er att slå på stora jämställdhetstrumman eller kommer det bara att få en opportunistisk klang och genomskådas av målgruppen?
Femvertising by instagrammer Jooleeloren


För att inte göra det allt för komplicerat så kan man helt enkelt ställa sig frågan; Hur hade produkten marknadsförts med det motsatta könet som modell? Och glöm inte att objektifiering sker av både män och kvinnor.

amanda oxell

För mer info, vänligen kontakta Amanda Oxell, som för övrigt är sociala medie-strateg på GroupM till vardags.