“A happy family is but an earlier heaven”, hävdade den irländska författaren George Bernard Shaw. Kanske en väl glorifierad bild av institutionen familj i de flestas ögon, skulle jag gissa. Vad vi kan säga säkert är att det numera inte bara finns en definition av familj. Varje familj är unik och begreppet familj kan snarare innebära dem vi delar våra djupaste passioner med än en grupp människor vi har gemensamma blodsband med eller gift oss med. Icketraditionella familjesegment har definitivt en impact på produktkonsumtion och varumärken måste bli smartare på att kommunicera med, omfamna och fira dessa nya familjekonstellationer.
Mindshare Worldwide har nyligen kommit ut med en global rapport om just familjer och här har vi plockat ut de tre mest relevanta trenderna för Sverige:
- Me Myself & I
Stockholm är enligt uppgift världens mest singeltäta stad och många ensamboende i Sverige har aktivt valt sin livsstil och är superbekväma med det (jag är själv en av dem). Det finns en ny medvetenhet om fördelarna med att bo ensam, såsom oberoende och fokus på karriär. Varumärken inser att solokonsumenten är en växande trend och skapar produkter speciellt för deras behov. Med ”Ving solo” slipper du t.ex. tillägget om du reser ensam och bor i dubbelrum och i Europa har det dykt upp restauranger där du bara kan äta vid singelbord. Aktiviteter som vanligen delats av mer än en, kan solokonsumenter nu ta sig an på egen hand och i stället känna stolthet och glädje i sin kvalitetstid med sig själva.
“For young professionals, living alone is a sign of success and a mark of distinction, a way to gain freedom and experience the anonymity that can make city life so exhilarating”.
Eric Klinenberg, författare till den framgångsrika boken Going Solo
Tips för annonsörer: Välj inte att porträttera singlar i ett negativt ljus. Nyttja istället deras intresse och möjlighet att haka på trender och deras lust att individanpassa produkter.
- Pick & Mix
Upptagna scheman och en busy livsstil påverkar familjer så att de inte längre binder sig under längre perioder konsumtionsmässigt. Vi ”snacksar” allt oftare innehåll för att tillfredsställa vårt nöjesbehov (brukar ni, precis som jag, bara läsa rubrikerna i nyhetsflödet så förstår ni vad jag menar) och vi testar numera gärna en produkt eller tjänst innan vi eventuellt kanske köper den. Att hyra har samtidigt blivit ett allt mer attraktivt alternativ till att köpa. Olika delningsekonomi-tjänster som att låna en borrmaskin när du behöver sätta upp en hylla eller hyra en bil via Sunfleet några timmar här och där sparar ofta både plats och pengar. Istället för att köpa bilbarnstolar på löpande band allt eftersom ditt barn växer kan du nu prenumerera på bilbarnstolar till en fast månadskostnad via försäkringsbolaget If.
Tips för annonsörer: Erbjud alternativ till köp och långa avtal eller skapa tjänster som förenklar folks liv.
- Modern Family
OK, vi är ett av världens mer jämställda och toleranta länder när det gäller olika familjebildningar, men vi har fortfarande en bit att gå innan reklamvärlden speglar den myriad av familjeförhållanden som finns nu för tiden. Björn Borg var föregångare (Go them!) och Postkodlotteriet är ett annat mer aktuellt exempel på svenska företag som lyfter andra familjekonstellationer än mamma, pappa & barn. När får vi se reklam som speglar den nya möjligheten för homosexuella att adoptera från utlandet eller som erbjuder ett gäng tighta vänner (en ”framily”) en bra deal i likhet med familjeerbjudanden på Spotify eller Netflix? Och när blir det lika vanligt med ”framily”-erbjudanden som med familjeerbjudanden på resor?
Tips för annonsörer: Omfamna mångfalden, den är här för att stanna! Ha en synpunkt och driv det moderna samhällets mångfacetterade familjeförhållanden!
Vi kan konstatera att många svenska företag fortfarande anpassar sina produkter, erbjudanden och tjänster efter en något föråldrad definition av vad som är en familj. Detta trots att det finns oändliga möjligheter att anpassa erbjudanden för singlar, hyra ut produkter till trångbodda storstadsbor eller skapa familjedeals till andra än dem som delar blodsband med varandra. Det ska onekligen bli spännande att se hur svenska företag tar sig an utmaningen att anpassa sig till dessa ”nya” familjekonstellationer. De är ju trots allt här för att stanna!
Är du nyfiken på att läsa hela rapporten som är framtagen av Mindshare Worldwide, hittar du den här: 21st Century Families.
För mer info, vänligen kontakta:

Karin Olsson
Manager Insights
0707-86 87 20
Karin jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.