Black Friday is coming up, peeps! Och som oerfaren svennebanan (konsument såväl som marknadsförare vad gäller Black Friday-fenomenet) undrar man såklart hur man bäst ska approchera det hela. Känslan är lite densamma som de första åren vi firade Halloween. Ska man klä ut sig eller inte? Ska man låta barnen leka ’bus eller godis’, vad kommer grannarna tycka? Hur skär man i en pumpa? Baby steps, kanske få hålla någon i handen och efter några år är man där…

Tack vare våra Mindsharekollegor på andra sidan Atlanten kan vi reda ut vilken typ av shoppare som är där ute i vimlet på den svarta fredagen i denna färska rapport (och eftersom jag uppfattar shoppingbeteende som mer karaktärsdrivet än kulturellt betingat tycker jag vi kan anta att dessa grupperingar finns här också). Här kommer kortversionen:

Vi har:

  1. De värdedrivna. De letar konstant efter de bästa erbjudandena, mesta rabatterna och största % off-skyltarna. Mer kvantitet än kvalitet helt enkelt, och inte så noga vad man får tag i, bara det är billigt! I USA är detta det största segmentet, både bland kvinnor och män (fast fler kvinnor), och vi kan väl anta att det är detsamma i Sverige (hallå, det var väl just Black Friday vi snackade eller?!). Dock är gruppen överlag lite till åren kommen. 40% av shoppare 55+ beskrev sig som värdedrivna, jämfört med 32% av Millennials.
  2. De fokuserade. De pinpointar exakt vilka produkter de är ute efter och går sedan över lik för att få tag på dessa. Tydligen är detta beteende vanligare bland män än kvinnor (trots att beskrivningen är oerhört träffsäker på författaren till detta blogginlägg…). Till skillnad från de värdedrivna har det här segmentet planerat sina inköp långt innan Black Friday dyker upp.
  3. De spontana. Dessa människor gillar att flanera omkring och se om de hittar något. Gör de det, så handlar de. Även detta beteende är vanligare bland män än kvinnor (och här är jag helt nöjd med att vara kvinna – VEM FLANERAR RUNT på Black Friday?). Här hittar vi dock Millennials som i bra mycket större utsträckning än äldre åldersgrupper tycker det är toppen att vara spontan. Föga förvånande vill även detta segment se längre öppettider och man önskar också ett bredare utbud av nedsatta varor än vad som finns i dagsläget.
  4. De undvikande. De handlar hellre på nätet eller inte alls, istället för att stå i långa kassaköer och trängas. Naturligtvis tycker 78% av det här segmentet att Cyber Monday är ett så himla mycket bättre koncept!

Ånej, tänker ni nätaktörer lite ängsligt nu… Är Black Friday bara till för fysiska butiker (apropå baby steps)? NEJ svarar jag. I en detaljhandel där linjerna mellan offline och online alltmer suddas ut ska självklart alla säljkanaler kunna agera under ett gemensamt paraply.

Förutom VEM så kanske det också är passande att prata HUR. Hur når jag som detaljhandlare ut bäst med mina erbjudanden inför Black Friday? Enligt samma studie är det TV, online (oerhört brett jag vet), in-store, vänner och familj.

Lycka till nu och ring mig om ni bara känner för att hålla någon i handen!

För mer info, kontakta:

charlotte berg

Charlotte Berg
Head of Business Planning
070-130 10 10

Charlotte Berg jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.