Med start nästa vecka kommer Instagram att testa ett nytt annonsformat. Till en början är det 20 amerikanska kedjor som t.ex. Macys och Kate Spade som har möjlighet att testköra det nya formatet. De kommer att kunna dela inlägg som gör det lätt för dig som användare att dels lära dig mer om produkten men framför allt att på ett enklare sätt genomföra ett köp.
Annonsformatet tillåter återförsäljare att sätta prislappar på sina produkter. Via ikonen nere i vänstra hörnet av bilden visas priset. Sedan kan du välja att se en mer detaljerad bild av produkten. Genom denna funktion kommer du få mer värdefull information att ta ställning till i ett tidigare stadium i köpprocessen – allt utan att behöva lämna Instagram. Du genomför köpet genom att gå via ”Shop Now” där du landar på återförsäljarens sida.
Vi ser att Instagramkampanjer generellt har ett dyrare klickpris jämfört med Facebook när vi jobbar med konvertering och e-handel. Vi hoppas att detta annonsformat kan skapa relevantare annonser som ökar konverteringen och levererar ett bättre resultat för annonsörer med e-handel än de annonsformat som går att använda i dagsläget.
Läs mer här!

Karolina Berg är praktikant på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media