I en tid när konkurrenterna på den sociala medie-arenan tävlar om att bli bäst på informationsdelning i realtid, väljer nu Snapchat att göra det motsatta. Med nya funktionen ”memories” går man nu ifrån kännetecknet som något ”temporärt och kortlivat” till att istället möjliggöra för sina användare att kunna spara och lagra sina bild- och videosnaps direkt i appen. Målet är att bli det självklara kameravalet för sina miljontals användare.

”Memories” är den största förändring som gjorts under Snapchats fem år långa existens. Som användare kommer du enkelt åt din egen privat skapade bildbank när du befinner dig i appens kameraläge. Ett galleri du närhelst kan återvända till och återuppleva härliga bilder och roliga filmer i utan att behöva spara ner dem på mobilen. Snapchats server gör det åt dig. Snapchat som en gång blev känt för att glömma, verkar nu ha fått superminne…

Ytterligare förändringar

Men förutom att du nu kan lagra ditt material längre än de 24 timmar funktionen ”Stories” tidigare erbjudit, kan du nu även addera både geofilter och hållpunkt till dina snaps, oavsett var du befinner dig i förhållande till den plats där bilden togs. Genom en ny sökfunktion kan du även leta upp bilder utifrån när och var de togs, samt välja att spara bilder i sektionen ”My eyes only”. En tryggare plats där en PIN-kod krävs för access.

Förändrade spelregler

Frågan många ställer sig är dock hur konkurrenter som Instagram och Facebook påverkas av dessa förändringar. Från nyligen genomförda rapporter hävdas att dessa plattformar sett en nedåtgående trend i folks interaktion och delning av inlägg. Det påstås även att Facebook själva fått en allt framfusigare ton gentemot sina användare genom konstanta tips på intressanta inlägg att dela med sig av till sin omgivning. Allt för att stimulera fortsatt aktivitet. Vad som dock verkar ligga Facebook i fatet är deras offentligt sökbara arkivering av bilder, till skillnad från Snapchats privata.

Snapchat vill som sagt förstås bli allas självklara go to-app för att ta bilder, men där är helt enkelt mobilens inbyggda kamera och lagringsutrymme för bilder det största hotet mot framgång. Exakt hur och i vilken grad Snapchats förnyade funktioner kommer att påverka spelplanen återstår dock att se.

Alexandra Almquist

Alexandra Almquist är Social Campaign Manager på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.