Instagram växer snabbt. I Norden använder 5 miljoner människor plattformen dagligen och nästan 50% av dem befinner sig i Sverige. Företag av alla storlekar har via Insta möjligheten att visuellt inspirera sin publik genom sin unika närvaro, både genom content i det egna flödet men nu även genom köpt annonsering.

Och korrekt utförd är annonsering på Instagram verkligen den senaste starkt lysande stjärnan på den digitala marknadsföringens himmel. Instagram har redan släppt flera olika annonsformat och just nu erbjuds: klick till webbplats, video, app-installation och bildkarusell. Precis som på Facebook finns även möjligheten att kunna nå ut till ett förutbestämt antal personer vid ett specifikt tillfälle, vilket kan vara en bra lösning vid lansering av en ny produkt eller premiär av en ny film.

För dig som vill annonsera på Instagram har jag några goda råd:

  1. Fokusera på ditt varumärkes målsättning, anpassa annonseringen på Instagram efter din övergripande varumärkesstrategi och bestäm dig för om du vill öka medvetenheten om ditt varumärke, skifta uppfattningen om varumärkets image eller nå ny publik. Se till att inspirera/roa/informera/engagera på ett sätt som är relevant för ditt varumärke.
  2. Nyckeln till varumärkesuppbyggnad på Instagram genom annonsering är självklart att annonserna innehåller högkvalitativa och grymt snygga bilder eller sjukt välproducerade videos.
  3. Vill du satsa på video-annonsering, min personliga favorit, rekommenderar jag att alltid ha en tydlig rörelse inom de första bildrutorna för att publiken direkt ska haja till.
  4. Tänk på att anpassa ditt innehåll till den kanal du vill synas i. Instagram har lagt till små notiser som uppmanar till att slå på ljudet eller swipa vänster på en bildkarusell. Men ha ändå i åtanke att din video ska kunna förmedla budskapet utan ljud, då risken kvarstår att många inte slår på ljudet. En video producerad för att synas på YouTube kan därför ha svårt att leverera optimalt på Instagram.
  5. Nästan lika viktigt som det högkvalitativa materialet är relevansen i målgruppen. Jag har redan sett en hel del annonser i mitt Instagram-flöde, både förträffliga sådana och flera rätt mediokra. De bästa och mest väsentliga annonserna har passat så sömlöst in i mitt organiska flöde att jag trott att det varit ett inlägg från någon jag följer (mest matlagnings- och inredningsrelaterade konton). Konsumenter uppskattar ofta att upptäcka nya relevanta tjänster och produkter som kan berika deras liv och hjälpa dem att hitta bättre i utbuds-djungeln. Se därför till att du eller din mediebyrå verkligen lägger kraft på att kommunicera med rätt målgrupp. Instagramplattformen erbjuder exakt samma styrningsmöjligheter som Facebook, så här kan du finlira.

Det har sagts förut, men det tåls att upprepas: om vi fortsätter vår strävan mot den optimala optimeringen för vad som ska synas för vem lär annons-hatet minska och dialogen mellan konsument och varumärke förbättras.

Vi ses på Instagram!

En liten extra notis: För dig som inte ännu sett någon annons i ditt Insta-flöde beror det sannolikt på att ditt Instagram-konto inte är kopplat till din Facebook-profil.

Catarina Gärtner

Catarina Gärtner
Social Campaign Manager
076-644 00 22

Catarina jobbar på Mindshare, mediebyrån som genom Adaptive Marketing bidrar till tillväxt och ökad lönsamhet i våra kunders affär. Vi tror att allt börjar och slutar i media.

Bild på Instagram/Facebooklogo tagen av Karl Nilsson.