Innan ni läser vidare så vill jag bara kort dela med mig om något personligt. Jag påstod för kanske fyra år sedan att Instagram var en ”fluga”. Ett halvår senare köpte Facebook bolaget för 1 miljard dollar. I somras pratade jag om att jag inte förstod meningen med Snapchat. Idag kan man se att jag har skickat över 10 000 ”snaps” från min Snapchatprofil. Så, nu har jag fått det sagt. Det är svårt att veta vilka sociala medier som blir framgångsrika och vilka som kollapsar.

Med det sagt så har jag länge funderat på hur Snapchat ska utnyttja sin potential. Tjänsten har en riktigt hög användningsgrad bland ungdomar. I Sverige är det 50 % av 16-24-åringar som använder appen minst en gång i veckan. I höstas såg vi de första annonserna på Snapchat vilket fick genomgående positiv respons från branschen, även om annonserandet är begränsat och fortfarande enbart på den amerikanska marknaden.

Igår lanserade Snapchat Discover.

Discover låter användaren upptäcka innehåll från flera olika mediedistributörer som exempelvis CNN, Vice, ESPN och Comedy Central. Som appar i appen, i princip. Man kan enkelt scrolla till Discover och få innehåll streamat, precis som när man tittar på en snap. Materialet är välproducerat, snyggt presenterat och lika användarvänligt som resten av funktionerna på Snapchat. Med två swipes tittar du på det senaste innehållet från till exempel MTV. I en svensk version kanske vi kan se innehåll från Aftonbladet och Nöjesguiden så småningom? Med Discover är Snapchat ett steg närmare att börja generera betydande inkomster på sin plattform.

Ännu är det för tidigt att säga om den kräsna unga målgruppen på Snapchat kommer uppskatta innehållet, men vi fortsätter att följa Snapchats resa som började 2011 som en anonym app där ”skumma” bilder försvann, till ett bolag som Facebook misslyckades att köpa för en enormt hög summa.

Damon Razazi

Damon Razazi
Digital Strategist
072-587 83 03