Body Temples-trenden helt kort

  • Sätt upp personliga mål utefter dina förutsättningar.
  • Ha ett holistiskt tänk: gör små (eller stora) förändringar vad gäller fysisk och psykisk hälsa, livsstil, kost mm.
  • Att vara fysiskt och psykiskt välmående är inte på något sätt begränsat till unga.
  • Definiera själv vad hälsa är för dig.

Vi har alla hört det förut; att stark är det nya smala och att smal automatiskt inte betyder hälsosam längre. Detta summeras i trenden Body Temples, ett uttryck myntat av LSN Global. Med uttrycket menas att dagens kroppsideal inte längre är ett ouppnåbart mål utan har sitt ursprung i den holistiska hälsan och mindre i det fåfänga utseendet. Tyvärr slipper man inte svettas alls för att delta i trenden (läs; Bikram Yoga, Tough Mudder and Ultra-Marathons (10k!). MEN det finns ju mycket roligt också, som exempelvis The Color Run, Lunch Beat (ett svenskt lunchrave-initiativ som har blivit internationellt. Du dansar av dig stressen!) och om du, som jag, promenerar överallt, smått besatt (fast på ett positivt sätt) av stegräknaren på din smartphone.

Sättet man kan närma sig hälsotrenden på är alltså synnerligen holistiskt under 2015. Nu handlar det om att göra små, personliga val och ändra rutinen på dagsbasis snarare än att träna hårt några gånger i veckan eller gå på en diet à la citron, cayennepeppar och honungsvatten i veckor. Fokus är på individen och konsumenter söker inspiration online och hos grupper med likasinnade för motivation och stöd.

Tips till annonsörer som vill hänga på trenden

  • Gör det möjligt att individanpassa allt innehåll till konsumenten på ett relevant sätt och erbjud plattformen att göra det på.
  • Och, till sist, våga lämna kontrollen av innehållet till konsumenterna. De kommer att göra som de vill ändå!

Där resten av världen har haft svårt att hänga med har ex. Jared Stein och Kimberly Helms lett vägen med sitt LA-koncept, The Springs, som är öppet dag som natt. Det måste nästan kallas ett koncept då deras ”oas” innehåller allt från en Wheatgrass Shot Bar, yogastudio, live musik och en vinbar med ekologiskt vin. Man måste ju få unna sig emellanåt…

Att kroppsidealet varierar lite mellan generationer, det vet vi. Till exempel lever Baby Boomers, enligt LSN Global, upp till talesättet ”Man är bara så gammal som man känner sig”, vilket vi ser då HighSports50 precis har släppt sina topp fem fitnesstrender för personer över 50, med undertonen att åldern verkligen har sina fördelar. Millenials kombinerar en individuell fitnessregim med att skapa hälsosamma/inspirerande grupper, både online och offline. Det är värt att påpeka att Millenials i särklass känner att detta är en del av deras liv som de har kontroll över då andra delar påverkas av ekonomiska kriser och finansiella osäkerheter utanför deras makt. Allteftersom jobb och sociala liv flyttar online, finns verkligen ett begär efter fysiskt aktivitet och rörelse dagligen.

Då konsumenter börjar ta kontroll över sina liv, letar de samtidigt efter varumärken som kan hjälpa dem att uppfylla sina personliga mål. Den främsta fördelen med den här trenden är att den är rotad i hälsa, vilket innebär att den är nåbar och ser annorlunda för varje individ.

Sport England har startad en kampanj som kallas This Girl Can som uppmuntrar kvinnor att skaka loss utan att bry sig om fördomar som rör ålder, storlek eller hur du ser ut när du tränar. Deras tagline Sweating like pig, Feeling like a fox sänder ut meddelandet att det enda som spelar någon roll är att börja med något du tycker om, bara du börjar.

Nike har också anammat den här trenden med deras kampanj för 2015, YourYear/YourNike+.

Kampanjen består av en serie individuellt utformade videos, av Matthieu Bessudo (känd illustratör och regissör), där upp till 100 000 amatörsportare i Nordamerika blir uppmuntrade och hyllade för sina träningsinsatser.

Innehållet skapas av datan som amatörsportaren själv bidrar med: platsen, vädret och aktiviteten som utförs under året. Allt resulterar i en video där de själva spelar huvudperson. Syftet är att inspirera människor att uppnå mer än under tidigare år, i jämförelse med de egna resultaten.

Nike har ju rätt på den punkten, att du bara behöver tävla med dig själv för att lyckas, i alla fall under 2015.

Källor: LSN Global,  youryear.nikeapp, high50.com, howlifeworks.com

Kristin Drakenberg

Kristin Drakenberg
Senior Manager Consumer Insight
070-6125860

Yogapiktogram av Boris Matusovski.