Bakgrund

Snapchat, mobilappen som gör det möjligt för användare att skicka bilder och videoklipp till varandra som försvinner efter några sekunder, lanserade nyss sin reklamtjänst i USA i samband med Universal Pictures senaste skräckrulle Ouija. Den populära appen, som blev omtalad förra året när företaget avvisade Facebooks anbud på 3 miljarder dollar, har fler än 100 miljoner aktiva användare varje månad som tillsammans skickar fler än 700 miljoner bilder och videor (Snaps) och ser fler än en miljard berättelser (Stories) varje dag.

För drygt ett år sedan lanserade Snapchat den nya funktionen ”Stories” (berättelser). Genom den kan användare skicka bilder eller videoklipp till sina kontakter. Dessa är sedan tillgängliga för mottagarna i 24 timmar från och med att de har skickats. Samtidigt blev det möjligt att inom samma 24-timmarsperiod skapa en serie eller berättelse av foton och videoklipp genom att lägga till nya till dem som skickats tidigare. Syftet med den nya funktionen var att öka den generella användningen av appen, eftersom användare nu kan titta på innehåll upprepade gånger när det passar dem. Nu har Snapchat börjat öppna upp för att annonsörer kan synas i användarens ”Stories”.

Appen är mycket populär bland tonåringar (majoriteten av de svenskar (totalt ca 9%) som använder tjänsten ofta är under 20 år, men hittills har Snapchat haft svårt att locka annonsörer och varumärken på grund av sitt något omstridda rykte, problem med riktad marknadsföring, oro över datasäkerhetsfrågor och det faktum att många marknadsförare helt enkelt inte använder appen.

Detaljer om annonseringen

Annonser i Snapchat kommer att synas bland de senaste uppdateringarna i användarens inkorg och är opt-in/användarinitierade. Företaget menar att de därför inte är alltför påträngande – ”no biggie” för att citera företagets officiella uttalande. Annonser kommer ha en ”sponsrat-markering” och det finns i nuläget inga möjligheter för riktad marknadsföring. Det finns inte heller några officiella prismodeller.

Slutsatser

Snapchat kommer antagligen aldrig att kunna matcha Facebooks och Twitters riktade marknadsföring eller Googles och Pinterests direktförsäljning. Men för en specifik publik av engagerade användare kan det bli en drivande motor för varumärkesberättande. Användarinitierade annonser är en kraftfull avsiktsförklaring från Snapchat och en väckarklocka för andra sociala nätverk, som dyker allt djupare in i nyhetsflöden och på så sätt eventuellt stör användarnas sociala upplevelser på nätet. Annonserna kommer inte att vara inriktade på några särskilda målgrupper i början. Därför passar de för marknadsföring av massmarknadsprodukter som riktar sig till en yngre kundgrupp.

Sammanfattning

Medan andra plattformar har bättre räckvidd och möjligheter till riktad marknadsföring, är Snapchats styrka det aktiva engagemanget och användarnas fulla uppmärksamhet under reklamvisningarna. Det faktum att man måste peka och hålla kvar fingret för att se reklamfilmer betyder att varje inslag får tittarens fulla uppmärksamhet. Produkten rättar problem med för högt (eller för lågt) antal inlägg på Instagram, Facebook och Twitter, samtidigt som ett element av angelägenhet introduceras som knyter an till innehållet. Om det används på rätt sätt kan Snapchat bli ett inflytelserikt och unikt redskap för innovativt varumärkesberättande. Och håll ögonen öppna efter möjliga förbättringar för att locka fler annonsörer. Det kan t.ex. handla om bättre riktad marknadsföring och delningskapacitet för att skapa upparbetad media.

Fast det klart, det dröjer säkert ett bra tag innan reklam på Snapchat i Sverige kommer igång (jmf Instagram som fortfarande inte har sponsrade inlägg på vår marknad).

 

 Jonas Nyberg

Jonas Nyberg
Account Manager & Digital Strategist
073 932 26 77

Översta fotot: Maurizio Pesce