Äntligen! Som jag har längtat efter en tjänst som förenklar mobila betalningar. Kan Apple Pay vara svaret? När alla andra jublade över större skärm på iPhone 6 och en cool Apple Watch var jag som digital marknadsförare mest intresserad av att höra mer om Apple Pay. För er som har missat tjänsten, titta gärna på filmen här.

Jag vet att Apple inte är först med det här. Men de har definitivt förutsättningarna att få fart på mobila betalningar då deras fokus ligger i användarupplevelsen. Just krångligt förfarandet, trixande med QR-koder exempelvis, kanske är anledningen till att många andra misslyckats med mobila betalningstjänster. Kommer vi se mobila betalningar ta fart nu? Klarnas grundare jublade i alla fall (något nervöst?) över Apple Pay.

Det finns två viktiga saker som jag hoppas på nu:

1) Fler mobila betalningar hos e-handlare vilket kommer öka mobilannonsering eftersom vi nu kan börja titta mer på konvertering i form av köp istället för research och prisjämförelse som mobilen tidigare har använts till.

2) Att det blir fart på Passbook, en app förinstallerad i telefonen som samlar kuponger, flygbiljetter och nu konsumentens betalmedel. Passbook har inte nått sin fulla potential ännu, men det kan det gott bli ändring på med Apple Pay.

Tjänsten lanseras nu i USA. I Sverige får vi nog se Apple Pay först under Q1-Q2 2015.

För mer info, vänligen kontakta:

Damon Razazi

Damon Razazi
Digital Strategist
072-587 83 03