Point of View
Med jämna mellanrum publicerar Mindshare ett PoV (Point of View)-dokument. Det rör en kort nyhet eller en trend inom vår bransch som vi har en åsikt om. .
Jag har i ett tidigare blogginlägg skrivit om organisk räckvidd på Facebook och hur den börjar närma sig noll för inlägg som publiceras mot fans som gillat varumärkets sida. Det är något som annonsörer och varumärken har börjat anpassa sig till när vi lämnar en strategi som tidigare handlade om att bygga en stor mängd fans/gilla-markeringar på sidor till att nu prata räckvidd via köp på Facebook. Det viktiga är inte längre hur många fans du har utan hur många som ser ditt inlägg.
Med det sagt är saker annorlunda borta hos Twitter. Det finns ett intressant exempel gjort av Snickers under Fotbolls-VM. De skojar om en händelse med Luis Suarez och deras experiment påvisar tydligt skillnaderna i den organiska räckvidden och spridningen mellan Twitter och Facebook.
Snickers har 11 miljoner(!) fans på Facebook. Och på Twitter har Snickers 50 000 följare. Skillnaden mellan Twitter och Facebook är att man fortfarande ser alla ”tweets” från dem man följer på Twitter medan nyhetsflödet på Facebook använder sig av en algoritm som väljer det användaren troligtvis är intresserad av. Facebook säger själva att det är pga högt tryck från alla de varumärken och vänner som konkurrerar om att synas i våra nyhetsflöden varje dag.

I detta exempel har inlägget på Facebook delats ca 900 gånger, samtidigt som motsvarigheten till en delning på Twitter, ”re-tweets”, ligger på imponerande 34 994. Inlägget på Facebook har endast 3 250 gilla-markeringar medan det har märkts som ”favorit” på Twitter över 14 000 gånger. Stor skillnad!
Vid första anblicken kan man som annonsör snabbt bli frestad av att aktivera sig ordentligt på Twitter, men det bör ses med viss försiktighet. Ett av skälen till marknadsförarens förmåga att synas i följarens Twitter-feed är den låga konkurrensen. Mindre innehåll produceras och delas i Twitters ekosystem, vilket gör att man har en större chans att synas.
Man bör som annonsör vara försiktig när man prioriterar fler följare på Twitter då risken finns att Twitter en dag gör om sin algoritm på ett sätt som påverkar annonsörer negativt organiskt (likt de ändringar som Facebook gjort under en längre tid). Man ska även veta att Facebook är ca fyra gånger större än Twitter, och det endast är ca 4 % av svenskarna som säger sig twittra dagligen eller någon gång i veckan.
Foto av Aleksandar Cocek