Mindshare delar här med sig av heta och kommande trender vi ser för 2014 inom mediesfären och för konsumentbeteenden. De trender vi sett ta form under slutet av föregående år får ordentlig fart under 2014, nu vridna ytterligare ett varv.

National Celebration

Glitter och glamour kring internationell underhållning och internationella kändisar får ge vika för den växande trenden kring att  uppskatta och uppmärksamma lokala talanger och företag. Stoltheten över ens ursprung, utan att det blir till något fult, har inte tagit plats tidigare men under 2014 kommer vi se mer av detta! Året startade på riktigt i detta tecken med Volvo Cars kampanj Made By Sweden.

Vi uppskattar fortfarande de stora företagen men vill kunna välja lokala alternativ också. Några som kombinerar dem båda är Carlsberg och etableringen av mikrobryggeriet i Luma-fabriken som kommer brygga Brooklyn Lager åt den svenska marknaden. Om du är ett lokalt varumärke, är det nu det är dags att vara tydlig med detta. Om inte, kan det att uppmärksamma den lokala kulturen vara en väg in till din målgrupp, men bara om det känns trovärdigt och äkta.

Simplification

Dagens individer står inför en paradox: teknik är både orsaken till mängder av information och överdrivna mängder av val samtidigt som tekniken är en möjlig källa till förenklande lösningar både på arbetsplatsen och i privatlivet. Vi människor begär idag bättre saker från de produkter och tjänster vi använder samtidigt som ska de ta mindre tid och energi i anspråk att använda.

I en konkurrenskraftig miljö kommer insiktsfulla och differentierade produkter och tjänster som förenklar konsumentens liv att uppskattas.

I de yngre generationerna innebär simplification också att man utvärderar äga vs hyra. Att hyra en bil, utan krav på underhållning och reparationskostnader, är mer lockande än att äga en. Prestigen ligger i hur man smart effektiviserar livet snarare än prestigen i att äga saker.

Me Nation

Trenden Me Nation handlar om den enskilda individens uppfattning om att allt kretsar kring en själv- perfekt för alla ego-junkies  därute. Från att tidigare konsumera det våra vänner gillar och sprider vidare i sociala medier handlar det nu om att vi vill kunna konsumera och upptäcka nytt utifrån vad vi själva tidigare har uppskattat. Me nation handlar helt enkelt om hur vi skapar en arena utifrån våra egna personliga intressen. Spotify och Netflix är båda exempel på företag som tidigt har hakat på trenden med förslag anpassade just efter dig. MEN sådana lösningar kräver också att vi i större utsträckning är beredda på att dela med oss av mer information och att de spår vi lämnar i digitala medier lagras. Intoleransen mot reklam som inte berör just mig ökar.

Maximizing Moments

Vi kräver MER med trenden Maximising Moments. Maximising moments bottnar i ett jäktat vardagsliv där innovationer inom digital teknologi och kanske främst inom mobila enheter har underlättat och banat väg för en icke-linjär konsumtionsmodell där multi-tasking och multiple screens nu är vanlig. ”Second screens” skapar möjligheter till att komma åt ytterligare nivåer av deltagande och få ens budskap att både få en högre räckvidd och en längre hållbarhet genom spridningen i fler kanaler än tidigare. Trenden går hand i hand med begreppet ”nowability”, hur omsätter vi allra bäst nuets möjligheter? Men det pratas också om att vi i allt större utsträckning behöver vara ”härvarande”- att bromsa i den gränslösa arbetsdagen. Det behövs stunder då man sätter andra saker framför jobbet vilket gör att affärsidéer som teknikfria Digital-Detox Hotell kan blomstra.

Seeking Authenticity

Seeking Authenticity är en förändring från masskonsumtion till unika produkter och upplevelser. Tidigare har lättillgängligheten och bekvämlighet med massproducerade varor övervägt men ju mer konsumenterna söker lycka och personlig betydelse i dagens värld, desto mer strävar dem efter äkta, unika, ärliga och verkliga upplevelser. Varumärken utmanas att bli mänskliga och att erkänna sina brister och misstag. Mest uppskattade kan de företag bli som är skuldfria från start och dessutom har inbyggda mekanismer i hela sin affärsidé kring CSR och att ta ett större ansvar än vad vi har kunnat se tidigare. Vi kallar det för Guilt Free Status: Det kommer nu in Premium-företag som erbjuder ALLT inklusive att man tar ansvar för sina produkter och tjänster. Exempel på företag är Liberty United, Swedish Stockings och Tesla Motors.

Bubblare #1: Prankvertising/Trend to offend

Vi ser att prankvertising/trend to offend växer sig allt starkare: K-mart, Pepsi Max, Carlsberg, DILL/Lidl, Tommy Black (Marabou), Miss Skinny (Riksföreningen mot ätstörningar) för att ta några exempel. En uppgång för reklam och marknadsföring med syfte att skapa debatt och få folk att vill bli förvånade, överraskade och till och med chockade. Men vågar vi bli berörda av reklam och marknadsföring? Vad är priset för att chocka sin målgrupp?

Bubblare #2: Hellre en statusuppdatering om kilometer i spåret än fredagsmys

Sporttrenden är större än någonsin trots att vi nu är som mest digitala och oron för stillasittande aldrig varit så stor som nu. Vi vill utmana oss själva, våra vänner och glänsa med statusuppdateringar från spåret hellre än från TV-soffan. Från Ö till Ö och Vasaloppet är bara två exempel på en lista lika lång som de vanligaste distanserna. Detta rör dock en begränsad grupp som gör träningen till något väldigt stort- och sen berättar det för många. Trenden är som starkast i de generationer som inte varit så digitala under sin uppväxt.